לתרומות לחץ כאן

תוספת אות בשם הכתובה

הוספת אות בשם בכתובה.
בהתייעצות עם הגרי"מ שעכטער הוחלט להוסיף לשמי דב את האות ו' ולכותבו באופן מלא דוב.
בנוגע לתוספת השינוי השם בכתובה הגרי"מ ביקש שאשאל פוסק. האם עליי להוסיף זאת.תודה

תשובה:

שלום רב,

השם דוב נכתב ברוב הפעמים בתנ"ך באופן חסר, אולם יש כמה פעמים שהוא מופיע מלא כמו (שמואל א' פרק יז פסוק לד ושם לו). הפוסקים דנו בשם דוב כיצד לכתוב בגט האם דב חסר, או דוב באופן מלא. יש שנקטו שיש לכתוב דוב באופן מלא משום שהשם התנכי מתייחס לדוב – בעל חי, ולא לדוב שם של אדם, לכן אין לקבוע את השם לפי השם התנכי, ורוב האנשים קראו את השם הזה באופן מלא. כך פסק בבית שמואל שמות אנשים אות ב', דברי חיים אבה"ע ח"א סי' עז, ועוד. אולם יש שנקטו לכתוב את השם הזה באופן חסר. כך גם נקט הגר"א (בספר שולחן המערכת בהגהות שמות אנשים אות ד', הביא בשם הגאון ר' יוסף זכריה שטרן שהעיד בשם אביו על אחי אמו שקראו לו דוב וגירש את אשתו וכתבו בגט דוב באופן מלא. והגר"א אמר להם שלכתחילה היה ראוי לכתוב דב באופן חסר).

יש מאמר נפלא בנושא השם דוב בספר בית יצחק בהוצאת אוצר הפוסקים של הרב שלמה דייטש מרבני אוצר הפוסקים, ובו הביא את דברי הפוסקים בנושא. באופן כללי, אם כתב דב חסר או מלא הגט אמור להיות כשר, משום שהכלל הוא שחסרות ויתרות אינו פוסל את הגט. אולם בשו"ת האלף לך שלמה סי' קפח כתב שיש לפסול גט שנכתב דב חסר, ולהכשירו רק במקום עיגון משום שמאחר שהשם הזה אינו נפוץ לא ניתן להכשירו רק אם יכתוב אותו כראוי, ואינו דומה לשאר השמות שהוא כותב חסר שכשר משום ששם ניתן לקרוא את השם שהרי הוא נפוץ. ומדבריו יש ללמוד שבזמנינו שהשם דב הוא נפוץ, וניתן לקרוא אותו גם חסר וגם מלא, היה מכשיר את הגט.

בכל אופן, אם אתה נוהג לחתום דוב באופן מלא, זה סיבה נוספת לכתוב את שמך באופן מלא, וכך ראוי לכתוב בכתובה. רק צריכים לדעת שבכל מקרה בכתובה זה הרבה יותר קל, והעיקר בזה הוא שיבינו על מי מדובר לכן אין הבדל גדול אם יכתבו דוב מלא או חסר.

הרבה הצלחה

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל