לתרומות לחץ כאן

תשמיש המיטה בחדר שיש בו ספרים

שלום רב,
לפעמים אנו מתארחים אצל ההורים בשבתות, ואנחנו ישנים בחדר שיש בו ארון ספרים שיש שם בין השאר גם ספרי קודש, האם אני יכול בשבת עצמה לפרוס סדין ולתלות אותה על הספריה כדי שנוכל לשמש?
תודה

תשובה:

שלום רב

באופן עקרוני זה בהחלט אפשרי, אלא שלא די בכיסוי אחד אלא צריך שני כיסויים.

מקורות:

ראה שו"ע סי' ר"מ סעי' ו'.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. שלום רב.
    המשנ"ב בעצמו מביא את דברי החוות יאיר להקל בשעת הדחק כשאין לו במה לכסות וכ"ש בכיסוי אחד. וע"ע בדרשו שם שספרים שמודפסים על ידי מכונות חשמליות ומונחים בארון ספרים הרב קרלבךיץ והרב שיינברג מקילים בכיסוי אחד. וע"ע כה"ח שם אותיות יד – יז שמקילין בספרים הנדפסים בכיסוי אחד להחשיב את הכריכה ככיסוי. והביא עוד שבשעת הדחק שאם מכסים כל גופם האיש והאישה בשעת תשמיש אין צריך מחיצה או כלי בתוך כלי, ולכן יש ללכת כדברי המקילין. וכ"פ הרב משה לוי זצל בשו"ת תפילה למשה ח"ג סימן כט וראיה לדבריו מדגרי המאירי ברכות דף כו ע"א שספרים המכוסים בעורות התפורים בהם אותו כיסוי עולה לו לאחד ואם נתן בגד עליהם דיו.
    בברכה,
    ויקטור בוחניק רחובות.

  2. ובכלל יש הלכה אחרת בשו"ע בסימן ר"מ בשם הראב"ד שאכסנאי לא ישמש מיטתו, וגם אם מביאים לו חדר בפני עצמו, יקפיד לשים מגבת או מצעים משלו.

  3. גם אתה מסכים שזה רק בדיעבד.
    אכסנאי הכוונה שמתארח אצל אחרים. אצל ההורים ודאי שמותר לשמש כך שמעתי מרבותי וכך נהוג. אגב, הרבנים לא כתבו שלא צריך מצעים משלהם

  4. א)  השואל שאל שאלה בהלכות שבת, האם מותר לעשות מחיצה בשבת בשביל לקיים מצוות עונה?

    התשובה היא: לא, אא"כ מלפני ערב שבת חלק מהמחיצה היה בנוי. וכמפורט לקמן באריכות.

    ב) התשובה של רבני ההוראה היא שכיסוי אחד אינו מועיל.

    אבל:

    אם פורסים סדין (שגובהו י' טפחים) על הארון. לכאורה זה יחשב מחיצה, ולא צריך כלי בתוך כלי. (ואגב משמע להדיא שם בסימן ר"מ שמחיצה עדיף מכלי בתוך כלי)

    רק שבשבת עצמה אסור לפרוס סדין, (כשהכונה היא לחלוק רשות, כבנידון דידן, שזה להתיר התשמיש) שזה נכלל באיסור בונה.
    ולכן צריך לפרוס את הסדין לפני שבת, או לפחות שיהיה פרוס טפח (באורך או ברוחב) מתוך הארון, בגלל שלהוסיף על מחיצת עראי בשבת מותר.

    לדוגמא אם בני הבית נכנסים לשם במהלך השבת ויראו שהארון מכוסה, יבינו שהיה תשמיש ולכן כדאי לתלות שם מעיל או איזה שהוא בגד, (אפילו על קולב) או צעיף, העיקר שיהי' טפח ברוחב ובאורך י' טפחים, (או להיפך) מלפני שבת, ואז, גם באמצע שבת מותר להוסיף על המחיצה ולשים את הסדין,

    חשוב לציין, שרק את הסדין מותר להוריד אחר כך, (ולא הבגד שרוחבו טפח, שהיה "תחילת המחיצה").

    עיין היטב שולחן ערוך אורח חיים תחילת סימן שט"ו

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל