לתרומות לחץ כאן

שימוש במקלט בית הכנסת לפעילות חברתית

מותר שהיה מקלטים בתוך בית כנסת שעושים פעילויות שלא קשורים לתורה?

תשובה:

שלום רב

מקלט בית הכנסת שאינו מיועד לתפילה, מותר לעשות שם פעילות חברתית. בשולחן ערוך בסי קנא סעי' יב מסתפק האם מותר להשתמש תשמיש של גנאי בחרי העלייה בבית הכנסת שאינם מיועדים לתפילה, אבל סתם תשמיש של חול ודאי מותר.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. שלום רב.
    בעבודה שלי יש מקלט שהוקצה לשם בית כנסת. יש שלט ויש שלטים של מודים דרבנן. רצית לדעת האם זה נחשב גדר בית כנסת עראי? היות והבעלים של המקום הוא בכלל גוי ואם היה יודע שאסור בכלל למכור את המקום ואסור לעשות שם ישיבות וכל שכן אם המפעל ימכר ומישהו אחר יקנה אותו תיהיה פה בעיה להגדיר אותו כבית כנסת קבוע. ומתפללים שם כמבון שאין ספר תורה וגם לומדים שמה כמה שעות היום. עכשיו אנשים אוכלים שותים שצה יושנים קצת משברים דברי חו"ל. השרלה מה דינו של מקום כזה?

  2. גם אני משוכנע השאל. אם יש מקום להקל בעניין זה ואם תכול לנתיו אותי למקורות לראות שאם בדיעבד לא התכוון להקצות אותו יש מקום להגיץדירו כבית כנסת עראי

  3. תתאר את הסיטואציה, באופן רגיל כשזה חדר בעבודה זה כלל לא בית כנסת, אלא כמו חדר בביתי שאני מייחד לתפילה ולימוד אבל ברור לכל שכוונתי שהוא חלק מהבית ואינני רוצה להקדישו לשום דבר.

  4. שאלתי את המשגיח בעבודה. והוא אומר שהבניין היה בבניה, מנהלת הפריוקט הרשתה לאחד המנהלים לבחור מיקלט שהוא ייועד לבית כנסת. אז המפעל השקיע בבית כנסת שמו בכייון התפילה תמונה על כל הקיר זל הכותך המערבי. שמו שלט של בית כנסת בכניסה מזוזה גדולה ויפה. רק שספר תורה וארון הקודש אין בו. חשוב לציין שאם לא היו מיעדים אותו לבית כנסת הוא היה הופך לחדר ישיבות. עכשיו מתפללים שם מנחה במניין ובבוקר יחידים מתפללים שחרית מנחה ערבית מי שלא הספיק. אני ועוד 2 אנשים לומדים שמה כמעט כל יום כמה שעות. אנחנו יושבים שמה שותי אוכלים עוגיות לפעמיים נרדמים עונה לשיחות טלפון. כל זה הינו עושים כי הינו בטוחים שאין לו גדר של בית כנסת. כי חשבנו שזה חדר שיחדו לתפילה. אבל מתברר שזה יותר מורכב כי כבר בבניה ידעו שהוא יהיה בית כנסת כאילו הקצו אותו לזה. מצד אחד מנהל הפרויקט נתן אישור אבל בעל המפעלים בכל העולם הוא גוי והוא בטוח לא היה מסכים להקצות מקלט לבית כנסת אם היה יודע שאחרי זה אי אפשר למכור את המקום. או להשתמש בו כחדר ישיבות. וחוץ מי זה להקצות בית כנסת זה בעיה כי מפעלים תמיד נסגרים ונמכרים אז תמיד הבעלים יכולים להתחלף אז בעיה להגדיר בית כנסת במפעל כי בעלים אחרים יוכלים להתמש בבית כנסת למשהו אחר על פי שיקולם. אז באמת אם תוכל לענות לי על זה ולהביא לי מקורות אשמח מאוד אני לא קוצה שנכשל בקודשת בית כנסת וכל שכן אחרים שחושבים שאין פה גדר בית כנסת

  5. מסתבר לפי דבריך שזה בגדר בית כנסת על תנאי, ראה בענין זה משנה ברורה סי' קנא ס"ק לב וערוך השלחן שם סעי' ה שיותר הקלו בזה בענין אכילה תוך כדי לימוד ומעט שיחת חולין. בפרט בחו"ל, וע"ע פסקי תשובות שם אות כא.

  6. במקלטים תת קרקעיים יש לחות מאוד גבוהה שתגרום לספרי התורה להתקלקל מהר מאוד. המאשר הקמת בית כנסת במרתף או מקלט חייב לדעת שהוא מאשר פעילות שתגרום לספרי התורה להתקלקל מהר. לכן חייבים לפסול כול את כול בתי הכנסת שממקמים במקלטים ומרתפים תת קרקעיים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *