לתרומות לחץ כאן

לבישת לבנים וגרביים מכובסים בתשעת הימים

שלום כבוד הרב,
רציתי לשאול כמה שאלות.
1) כתוב בסידורים ביום שישי: עישרתן, עירבתן הדליקו את הנר. מה זה אומר ואיך מקיימים את זה?
2)אומרים שצריך ללבוש חולצות ותחתונים, ולגרוב גרביים למשך שעה אחת ואז להוריד כדי שאני יוכל לשים את הדברים האלה בט' באב. מתי אני מתחיל את זה אחרי ראש חודש אב או שבשבוע שחל בו ט' באב?(השבוע שבט' באב הוא רק יום ראשון השנה או שזה כולל את כל הימים מחודש אב?)
3)האם בט' באב אני יכול לישון על הספה? או להוריד את המזרן של המיטה לריצפה ולישון?

תשובה:

1.

משנה זו היא במסכת שבת (לד,ב) בו אדם שואל את בני ביתו: עישרתם – האם עשרתם את הפירות, משום שבשבת לא ניתן לעשר ולתקן את הפירות. ושבת קובעת למעשר. ערבתם – האם עשיתם עירובי חצרות שתוכלו לטלטל בתוך החצר. הדליקו את הנר.

2. לבישת הבגדים לפני כדי שלא יהיו בגדים מכובסים. לדעת האשכנזים עושים זאת לפני ראש חודש אב, ולדעת הספרדים משבוע שחל בו. וראה במקורות לענין לבנים וגרביים.

3. אפשר לישון על הספה, ואין צורך להוריד את המזרון על הריפצה.

מקורות:

2. ראה שו"ע ורמ"א סי' תקנא סעי' ג'. לכן נוהגים ללבוש את הבגדים לפני ר"ח או שבוע שחל בו בכדי שלא יהיו מכובסים. אולם לענין לבנים וגרביים. ניתן יותר להקל. ראה בהליכות שלמה (עמוד תכ-תכא, שכתבו בהערה 40: "עיין שמירת שבת כהלכתה פס"ה הערה ל' בשם רבנו (הגרש"ז) לענין אבלות דנהוג לקלקל במקצת את קפולי הלבנים ויש נוהגים לזרוק אותם על הרצפה ורק אח"כ הם לובשים אותם עכ"ד. אך לשואלים לענין תשעת הימים לא הורה לעשות כן". ועי' במשנה ברורה שם סק"ו נראה שעדיף לשים זאת על הריצפה לפני כן. עי' בספר מועדים וזמנים ח"ה סי' שלח. ובספר שלמי מועד פרק צ', מה שהוא הביא בשם הגרש"ז.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל