כתובה שנכתבה ללא כל סכום כלל

שלום וברכה.

ביום שישי האחרון הייתי עד בחופה של גר [למעשה כיום אינו שותו"מ] וגרושה, מעיון בכתובה [אשכנז] שמתי לב לכמה דברים שהרב כתב\לא כתב רציתי לדעת האם הוא פעל כהלכה ואם לא כיצד יש אם אפשר לתקן, [יש לי קצת קשר לזוג].

א. היכן שכתוב ויהיבנא ליכי כסף זוזי דחזי ליכי וכו' הוא השאיר ריק בין זוזי לדחזי ולא מילא את הסכום.

ב. במה שהכניסה לו, כתב נדוניה דהנעלת ליה מדנפשה, באופן הבא: "ועוד הכניסה לו סך- נדוניה דהנעלת ליה מדנפשה"

ג. ובמה שהוסיף החתן כנגדן שליש הרב עשה ———
וכן בסך הכל כתובתא דא נדוניא דין ותוספתא דא עשה—— ללא לסכום את הסכום, וכפי שידוע לי צריך למלא סכום או לכה"פ לכתוב מסוים, אמנם עיינתי בכמה נוסחאות של כתובה ומצאתי ששם לא מופיעות ב' השורות הנ"ל.

אשמח מאוד לקבל את תשובת הרב שליט"א, ואם זה אפשר למען אחכים ואדע שכבוד הרב שליט"א יציין גם את הדין לכתחילה ובדיעבד.

יישר כוח גדול
ותזכו להרבות תורה

תשובה:

שלום רב,

זה נראה שהרב התבלבל במשהו… אין צד להכשיר כתובה כזו. בעצם לפי מה אתה כותב כאן, בכל הכתובה לא מוזכר כל סכום אפילו לא מנימלי. מדיני השטרות לא ניתן לגבות עם שטר כזה כלום. ואם כך, למרות שמתנאי בי"ד היא תוכל לגבות ממנו מנה, אבל בכל זאת הצריכו חז"ל שיהיה בידה כתובה שכשרה בדיני השטרות שתוכל לגבות עם הכתובה.

אמנם, 2 זוזים היא יכולה לגבות עם כתובה זו, שהרי כתב "כסף זוזי דחזי לכי וכו". ומיעוט זוזים הרי הם 2 כמבואר בחו"מ סי' מב. אולם אין בכך להכשיר את הכתובה שהרי החיוב שלו הוא לפחות מאה מנה כדין גרושה.

בכל אופן, אם בידך לערוך להם כתובה חדשה, ודאי מצווה גדולה היא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל