לתרומות לחץ כאן

נכתב בכתובה רהובן במקום ראובן

ב"ה .

ברוב רחמי ה' עליי זכיתי להיות חוזר בתשובה , באחד הימים ביקשתי מאימי לראות את כתובתה, מסקרנות . שמתי לב כי היתה טעות באיות שמו של אבי – רהובן במקום ראובן , בנוסף יש חלק ממכריו ובעיקר המשפחה שלא קוראים בשם זה אלא בשם רוברטי (עיוות/גרסא גיאורגית לשם).
דבר נוסף – השם של אימי הרשום בכתובה הוא שם עברי שניתן לה אך בפועל קוראים לה בשם גיאורגי – אירינה , אני בתהליך של כניסה לישיבה וראש הישיבה שלנו , שיש לו נסיון בקידושין וגם מכיר ואת הספר 'משפט הכתובה' ולמד בו , אמר לי כי הכתובה פסולה (האמת שטרם הראתי לו אותה אלא שאלתי על הטעויות הנ"ל כשהנושא עלה במסגרת לימוד במס' בבא מציעא) ואמר כי עליי ללכת לרבנות (אשדוד) על מנת להתחיל בתהליך של כתיבת כתובה חדשה , הכתובה כתובה בכתב שאינני מצליח לקרוא ואינני יודע לזהות טעויות נוספות.
היות והרב בקי במכשולים המצויים כיום בכתיבת כתובות , האם הרב יוכל לתת רשימה של דגשים ועצות שיש לשים לב אליהם לפני ובמהלך כתיבת הכתובה החדשה?
מחילה מכבוד הרב על אריכות הדברים , הגילוי גרם אצלי מעט בהלה.
תודה רבה מראש על תשומת הלב.

תשובה:
שלום רב,
ראשית, אני שמח מאד בשבילך שזכית לחזור בתשובה. אבל אין מקום לבהלה, ככל הנראה הכתובה כשרה בדיעבד, (ואם יש מקום לפסול את הכתובה זה בגלל שם האמא). אבל ודאי שכדאי מאד לכתוב כתובה חדשה.

מקורות:

מקפידים על דקדוק בשמות בכתובה, משום שאם יצטרכו אי פעם לבדוק את השמות בגט יכולו להעתיק מהכתובה. אבל מעיקר הדין ודאי שאין זה אלא שטר חוב בעלמא. לכן נבחן את הטעויות שאתה מעיד עליהן כאן.

א. בענין השם ראובן שנכתב רהובן במקום ראובן. גם בגט אין זה ברור שהגט ודאי פסול. ואפילו אם כן, אין זה ברור שטעות כזו פוסלת גם בשם האב (כלומר, אבי המגרש או אבי המתגרשת) ויש לזה השלכה לכתובה.

ישנם כמה טעמים שטעות בשם פוסל את הגט, או בגלל שצריך "ספירת דברים" דהיינו שצריך ששם המתגרשים יופיע בגט, וכשיש טעות ממילא חסר את שמות המתגרשים. וזה פסול דאורייתא. או בגלל חשש ללעז שיאמרו שאין זה המגרש. וזה פסול דרבנן עפ"י הסוגיא בגיטין לד,ב. בכתובה לא רק שאין פסול של ספירת דברים, אלא גם פסול לעז לא שייך בזה.
יתרה מזו, בשו"ת דבר אברהם (ח"ב סי' יט) כתב כי טעות כזו יכול לפסול את הגט רק בגלל ספירת דברים. אבל לעז לא שייך בזה. (הדוגמא שם הוא אם כתב על שם האב גרשון במקום גרשום. ולכן הוא מכשיר את הגט משום ששם האב לדעתו פוסל רק משום לעז, ואין לעז בטעות כזו. ואם כך ק"ו בכתובה שטעות כזו אינה פוסלת.
ראה עוד בבית שמואל בקונטרס שמות אנשים באות ד' מה שכתב על טעויות באותיות המתחלפות שאינן פוסלות את הגט אם אין שם כזה. כמו לדוגמא במקרה דנן, שאין שם רהובן. וזה עפ"י דברי המהר"א ששון שהביא שם.
בנוסף, יש סבירות גבוהה, שהטעות בכתיבת השם רהובן נובע מההגייה הגרוזינית שזה נשמע רהובן ולא ראובן. ולכן אפילו אם זה היה טעות בגט יש מקום הכשיר מדין "חניכה" ראה אבה"ע סי' קכט סעי' א-ב.

בכל אלו הטעמים נראה שהכתובה כשרה בדיעבד.

ב. לגבי מה שקוראים לו חלק ממכריו, ודאי שאין לפסול את הכתובה, כי ישנם הרבה שלא כותבים את הכינויים בכתובה כלל.

ג. לגבי השם של האמא, אכן אם לא משתמשים בשם העיברי כלל, ודאי שאין לכתבו. אולם צריכים לדעת האם יש אנשים שקוראים לה בשם העיברי או לא.

בכל מקרה, כפי שנכתב לעיל רצוי מאד לכתוב כתובה חדשה.

הרבה הצלחה

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ב"ה.
    תודה רבה כבוד הרב , בלי נדר נתחיל להשתדל לכתיבת כתובה חדשה,יה"ר שה' יהיה בעזרי.
    אמנם ברכת הדיוט אך אני מאחל לרב שימשיך להגדיל תורה ולהאדירה ולסייע רבות לעם ישראל,בע"ה אריכות ימים ושנים בטוב ובנעימים. חזק ואמץ !

  2. לכבוד המוצי"ם במערכת תורה והוראה שליט"א נועם ה' עליכם תמיד
    ברצוני להעיר ע"מ שכתבתם בנוגע לטעות בכתובה, שכתבו רהובן במקום ראובן, (בגליון של פרשת יתרו) שזה כשר בדיעבד, ודאי שזה נכון, אבל ל"ל הבאתם מתשובות הרא"ש שהרמ"א פסק כן הלכה למעשה בסי' מ"ט סעיף ב' שבטעות סופר דמוכח השטר כשר, עיי"ש
    בברכה ובידידות
    דוד ב.
    יוהנסבורג

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל