לתרומות לחץ כאן

תספורת לאשה שאינה מכסה את הראש

אשתי ספרית במקצוע האם מותר לה לסדר שיער של נשים נשואות שהולכות בלי כיסוי ראש וכן השאלה אם באופן שאם היא לא תסדר להם את השיער ילכו לספר גבר חילוני

תשובה:

נראה שהואיל ובלאו הכי נשים אלו הולכות בגילוי ראש ואם לא יסדרו את שערותיהן כאן יעשו זאת במקום אחר, יש להקל, ובפרט, שסיוע זה לא ניתן להן בשעת מעשה האיסור – כשהולכות בגילוי ראש אלא במספרה פנימה, ובידן לכסותו קודם צאתן לחוץ. כמו כן, עיקר האיסור הוא בגילוי הראש, דבר אותו יעשו בלאו הכי, ומה שמיפות את שערן אינו איסור בעצם אלא בכך שאולי גורמות בכך הרהור לאנשים אחרים, ונמצא שיש כאן מסייע לפעולה שספק אם היא מביאה למכשול.

מקורות:

ראשית יש לדון בענין זה מצד איסור 'לפני עיור לא תתן מכשול' ובמקרה זה לפי המפורש בגמרא בעבודה זרה (ו,ב) שאין איסור לפני עיור אם יש לעיור דרך נוספת לחטוא חטא זה, גם כאן לכאורה אין איסור זה כיון שהלקוח יכול למצוא אדם אחר שיפתח עבורו את האתר.

אמנם נחלקו הפוסקים אם כשהאחר שיתן את המכשול הוא גם ישראל נחשב הדבר כחד עברא דנהרא או לא, ודעת המשנה למלך הלכות מלוה ולוה פ"ד ה"ב שעובר על 'לפני עיור' בכה"ג, ובשדי חמד מערכה ו' כלל כו אות ט' כתב שגדולי האחרונים הכריעו כמשנה למלך ואם כן לכאורה כאן ייאסר.

אך מטעם אחר פשוט שבנדון זה אין איסור 'לפני עיור', מכיון שכתבו הפוסקים שהיכא שנותן לאדם דבר שיכול להשתמש בו לאיסור, אך אין בזה הכרח שיעשה כך אין איסור 'לפני עיור', וכן כתב הביאור הלכה סי' קס"ג ד"ה ואסור שמותר ליתן לחם למי שאינו נוטל ידיו אם הולך לאכול לחם זה בביתו, כי מי יודע שיאכל שם בלא נטילת ידים, וכן בכל מכירת מוצר שניתן להשתמש בו בשבת אין איסור 'לפני עיור' כיון שאין זה מוכרח, ולכן גם בכה"ג שמפתח אתר שניתן להפעילו בשבת אך ניתן גם שלא להפעילו אין איסור 'לפני עיור'.

ויש לציין שבשו"ת מהר"ל דיסקין קונ"א סי' קמ"ה כתב שליכא 'לפני עיור' כשיש הפסד ממון.

אך כתבו תוספות בשבת (ג,א ד"ה בבא) והר"ן (בע"ז שם) שאף כשאין 'לפני עיור' דאורייתא יש איסור דרבנן של 'מסייע לידי עוברי עבירה', מכל מקום הרבה ראשונים חלקו על זה וכן פסק הרמ"א ביו"ד קנא,א, אך הביא שם את הדעות המחמירות וכתב שלבעל נפש ראוי לחוש בזה. ובנדון זה יש מקום לומר שגם לבעל נפש אין צורך להחמיר בזה על פי מה שכתב הבנין ציון (סי' ט"ו) שאיסור מסייע נאמר רק אם מסייע בשעת האיסור ממש, וכן על פי מה שכתב המהרש"ם (חלק ב' סי' קפ"ד) שאיסור מסייע הוא רק כשנותן לו את גוף הדבר שנעשה בו איסור, ואם כן במקרה זה אין איסור מסייע לידי עוברי עבירה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *