לתרומות לחץ כאן

השוואות בין ג' המהלכים בגמ' בביאור מחלוקת ב"ש וב"ה – יח.

 

מחל' ב"ש וב"ה

לרבה

לרב יוסף

לרב אושעיא

סברתם

מחל' ב"ש וב"ה אי גזרו ע"ש אטו שבת ולב"ש שביתת כלים אסור רק בעבדי מעשה

מחל' ב"ש וב"ה אי שביתת כלים אסור רק בעביד מעשה או אף בלא עבד מעשה

מחל' ב"ש וב"ה אי שביתת כלים אסור או לא

שריית דיו סמנין וכרשינין, וכן

נתינת אונין לתנור או צמר ליורה

לב"ש גזרו שמא יעשהו בשבת תוד"ה ולימא יח. ע"פ גמ' יט. [ואסור אף לשרותן בנהר או ליתנן לתנור מחובר, אף דל"ה כלי]

לב"ש אסור מה"ת משום שביתת כלים [ולשרות בנהר או ליתן בצנור מחובר שרי דל"ה כלי שפ"א] ולב"ה שרי כל זמן דלא עביד מעשה כמו נתינה לריחים

לב"ש אסור משום שביתת כלים וב"ה לית להו איסור שביתת כלים אף בעביד מעשה

פריסת מצודות

לב"ה שרי אף בעביד מעשה ולב"ש אסור בלא עבד מעשה מדרבנן ובעבד מעשה אסור מה"ת (שבית"כ)

לב"ה שרי רק בלחי וקוקרי דלא עביד מעשה ולב"ש בכ"ע

לב"ה שרי אף במצודות דעביד מעשה

טעינת קורת בית הבד מודו ב"ש לב"ה דשרי

לא גזרו לב"ש כיון דאף בשבת הוי רק דרבנן

אף לב"ש שרי בכה"ג דאתי ממילא טפי תוס' יח. [או דליכא איסור שביתת כלים בדרבנן ריטב"א]

אף לב"ש שרי בכה"ג דאתי ממילא טפי [או דליכא איסור שביתת כלים בדרבנן ריטב"א]

פותקין מים לגינה

לכ' לב"ש אסור דגזרו שמא יעשה בשבת ולב"ה מותר דל"ג [ובח"ס לשו"ע כ' דאף לב"ש שרי דבשבת אינו חייב היות ולא אתו מים מיד על הזרעים]

שרי דלא עביד מלאכה בכלי רק ובקרקע ליכא איסור שביתת כלים

אף לב"ש שרי דלא עביד מלאכה בכלי רק בהקרקע

מניחין מוגמר או גפרית תחת כלים

לב"ש אסור דגזרו שמא יעשה בשבת ולב"ה מותר דל"ג

לב"ה שרי דלא עביד מעשה ולב"ש אסור אף דלא עביד מעשה (וצ"ל דהכלי מועיל להבערה וצ"ע)

במנח אארעא מותר לכו"ע דליכא משום שביתת כלים ואי מנחי בכלי אסור לב"ש

מניחין קילור ע"ג העין

ב"ש מודו לב"ה דשרי כיון דהוי רק דרבנן

ב"ש מודו לב"ה דשרי דליכא שביתה בכלי

ב"ש מודו לב"ה דשרי דליכא שביתה בכלי

נתינת חיטין לתוך ריחים

אף לב"ה אסור משום השמעת קול י"א משום זילותא דשבת וי"א מצד גזרה שיאמרו שנתנן לריחים בשבת ע' ד"מ רנ"ב ז'

אף לב"ה אסור משום שביתת כלים כיון דקעביד מעשה

לב"ש אסור משום שביתת כלים ולב"ה באמת שרי

נר, גיגית, שפוד וקדרה [שלא נתבשלו לפני שבת] מודי ב"ש לב"ה

אף לב"ש שרי דלא גזרו בדלא אפשר בע"א. רשב"א

לב"ש שרי רק בהפקיר הכלים (דהכלי מועיל להבערה ולבישול שלא יתפזרו השמן או המאכלים ולב"ה שרי כיון דלא עביד מעשה

לב"ש שרי רק בהפקירם

קדרה לצורך מוצ"ש ב"ה מודי לב"ש

גזרו בכה"ג אף לב"ה שמא יחתה ולב"ש בלא"ה גזרו דל"ה מידי דלא אפשר כנ"ל

דגזור בכה"ג שמא יחתה

ולב"ש בלא"ה אסור דכה"ג לא הקילו חז"ל בהפקר קל אא"כ הפקירו כדת וכדין

דגזור בכה"ג שמא יחתה

ולב"ש בלא"ה אסור דכה"ג לא הקילו חז"ל בהפקר קל אא"כ הפקירו כדת וכדין

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל