ביאור סתירת הברייתות בהוציא ידו מלאה לרה"ר |
לברייתא א' אסור להחזירה |
לברייתא ב' מותר להחזירה |
לכו"ע בלי קנס היה מותר להחזירה |
דקנסוהו להחשיב ידו ככרמלית |
לא קנסוהו להחשיב ידו ככרמלית |
לכו"ע דנין היד ככרמלית |
דהוציאה למטה מעשרה |
הוציאה למעלה מעשרה ולתוס' מותר להוציא אף לכתחילה דהוי מקום פטור |
לכו"ע אין דנין היד ככרמלית |
דהוציאה משחשכה קנסוהו על שעבר על דבריהן בקו"ע |
הוציאה מבעו"י לא קנסו שעבר על דבריהן רק בשוא"ת |
יש צד בגמרא ליישב עוד |
דהוציאה מבעו"י קנסוהו דאין לחוש שע"י הקנס יבוא לאיסור דאורייתא |
הוציאה משחשכה דיש לחוש שע"י הקנס יבוא לאיסור דאורייתא |
לכו"ע אין דנין היד ככרמלית |
דהוציאה במזיד קנסו ועדיף מהדביק פת בתנור דכאן לא מוכרח שיעבור על איסור תורה |
הוציאה בשוגג ועדיף מהדביק פת בתנור דכאן אין דינה ככרמלית ולא עבר על שום איסור בחזירתו |
לכו"ע קנסו במזיד |
דהוציאה בשוגג קנסוהו אטו מזיד |
הוציאה בשוגג ולא קנסו אטו מזיד |
לכו"ע לא קנסו בשוגג |
ר"ל לחצר אחרת דנתקיימה מחשבתו ויש לגזור אטו יניח ברה"ר |
מותר להחזירה לאותה חצר דלא נתקיימה מחשבתו |