לתרומות לחץ כאן

בענין הוציא ידו מלאה פירות לרה"ר – ג:

 

ביאור סתירת הברייתות בהוציא ידו מלאה לרה"ר

לברייתא א' אסור להחזירה

לברייתא ב' מותר להחזירה

לכו"ע בלי קנס היה מותר להחזירה

דקנסוהו להחשיב ידו ככרמלית

לא קנסוהו להחשיב ידו ככרמלית

לכו"ע דנין היד ככרמלית

דהוציאה למטה מעשרה

הוציאה למעלה מעשרה ולתוס' מותר להוציא אף לכתחילה דהוי מקום פטור

לכו"ע אין דנין היד ככרמלית

דהוציאה משחשכה קנסוהו על שעבר על דבריהן בקו"ע

הוציאה מבעו"י לא קנסו שעבר על דבריהן רק בשוא"ת

יש צד בגמרא ליישב עוד

דהוציאה מבעו"י קנסוהו דאין לחוש שע"י הקנס יבוא לאיסור דאורייתא

הוציאה משחשכה דיש לחוש שע"י הקנס יבוא לאיסור דאורייתא

לכו"ע אין דנין היד ככרמלית

דהוציאה במזיד קנסו ועדיף מהדביק פת בתנור דכאן לא מוכרח שיעבור על איסור תורה

הוציאה בשוגג ועדיף מהדביק פת בתנור דכאן אין דינה ככרמלית ולא עבר על שום איסור בחזירתו

לכו"ע קנסו במזיד

דהוציאה בשוגג קנסוהו אטו מזיד

הוציאה בשוגג ולא קנסו אטו מזיד

לכו"ע לא קנסו בשוגג

ר"ל לחצר אחרת דנתקיימה מחשבתו ויש לגזור אטו יניח ברה"ר

מותר להחזירה לאותה חצר דלא נתקיימה מחשבתו

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל