לתרומות לחץ כאן

קיצור הלכות ארבעת המינים ונטילתם

הדס

לז)  ההדס צורתו ענף אשר מכל קן יוצאים שלשה עלים בשווה.

לח)אם ישנם רק שני עלים יוצאים מכל קן הרי הוא פסול.

לט)כמו כן אם יוצאים שני עלים בשווה ועלה אחד גבוה באופן שלא נראה שהינו משולש עמם הרי זה נקרא 'הדס שוטה' ופסול לנטילת לולב.

מ)    גודל ההדס לכתחילה יהיה 24 ס"מ כשכולו משולש מתחתיתו ועד לראשו, ובדיעבד יוצאים בהדס שגודלו 24 ס"מ אך לפחות 16 ס"מ מהם הינם עלים היוצאים בשוה בשילוש.

מא)                       יש להקפיד שלא ינשרו עלי ההדס מהענף, ואם לקח הדס משולש כולו ונשר ממנו מיעוט העלים [דהיינו שנשר עלה אחד מכל קן ונשארו שני עלים ברוב ההדס] הרי הוא כשר אך אם לקח הדס שרק רובו הוא משולש, אין להקל בזה.

מב)                        אם נפלו העלים העליונים שבראש ההדס אינו נפסל בכך, אך אם נשבר העץ של ראש ההדס וניכרת השבירה שאין עלים המחפים את מקום השבירה הרי הוא פסול ולכתחילה אין לקחת הדס שנשבר ראשו [דהיינו העץ שבראש הענף] אע"פ שישנם עלים המכסים את מקום השבירה.

מג) הדס שיבשו עליו לגמרי [ונראים לבנים] פסול.

מד)                        הדס שיש בו כמין 'ענבים' שגדלים עליו יש להורידם קודם החג או בחול המועד, אך אסור לתולשם מהענף ביו"ט, ואם יש בהדס יותר ענבים מעלים הרי הוא פסול.

ערבה

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. על פי קבלה יש ענין ליטול ארבעת המינים בסוכה, אולם אין בכך חיוב ורבים נוהגים ליטול בבית הכנסת לפני קריאת ההלל.

  2. בס"ד
    שבוע מבורך !
    אשה שרוצה לקיים נטילת לולב , צריכה ליטול בביתה בזמן קריאת ההלל ? או גם בהושענות ?
    מתי צריכה ליטול לולב באילו קטעים בתפילה ?
    תודה. חג שמח !

  3. עיקר המצוה אינה קשורה להלל, הנענועים בהלל הם רק מנהג. אפשר ליטול מתי שרוצים מהנץ החמה עד שקיעתה, אלא שכמו כל מצוה [גברים] לא אוכלים לפני קיום המצוה.

  4. שלום הרב – לגבי סעיף ג
    א-הבנתי שאם יש לי טבעות מעלי הלולב שנעשו מערב יום טוב אפשר לאגוד איתם ביום טוב -האם לולאות ממש או מספיק אפילו עלים שהופרדו מערב יום טוב לשם כך.(שכן איני עושה לולאות אלא קושר על הלולב ומהדק -קשר עניבה)
    ב-כשמדובר על יום טוב ראשון שהוא שבת ,כפי השנה -תשפ"ד , האם עדיין חייבים לאגוד לפני החג או שמאחר ולא נוטלים בשבת אפשר לעשות זאת בבוקרו של יום א דחול המועד.
    תודה וחג שמח

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *