לתרומות לחץ כאן

קיצור הלכות ארבעת המינים ונטילתם

אתרוג

כו)  גודלו: יש להקפיד שהאתרוג יהיה משקלו לפחות 70 גרם [שבדרך כלל מתכווץ האתרוג במהלך ימי החג לכן יש להקפיד שבזמן הקניה יהיה לפחות במשקל הנ"ל, ויש מקפידים שיהיה לפחות 110 גרם, ובדרך כלל אתרוג בגודל הכפול מביצה בת זמנינו יש בו שיעור זה בריוח].

כז)  צבעו: צבע האתרוג לכתחילה צריך להיות זהוב או צהוב, ויש בזה משום הידור מצוה, אך אין לקחת אתרוג ירוק כהה, ואם כבר התחיל להצהיב הרי הוא כשר.

כח)                        צורתו: לאתרוג יש בתחתיתו 'עוקץ' אשר בו הוא אחוז באילן, ובראשו ישנו את ה'פיטם', אם נפל הפיטם בעוד האתרוג על העץ הרי הוא כשר, אך אם נפל הפיטם לאחר שכבר תלשוהו מהאילן, האתרוג נפסל, [ובכל מקרה יש לשאול רב אם נפל הפיטם במהלך ימי החג מאחר ויש בזה כמה פרטי דינים כמה נשאר מהפיטם באתרוג וכד'].

כט)                        כמו כן יש להקפיד שלא יהיה עגול, שאם נראה ככדור ממש הרי הוא פסול [אך אין זה כמעט בנמצא].

ל)      אתרוג שנעשה בו נקב, אינו ראוי לנטילת לולב ביום הראשון של חג הסוכות [דהיינו ביום טוב]. אבל בשאר ימי החג [בחול המועד] וכגון שהאתרוג קיבל מכה וכדו' ונעשה בו נקב הרי הוא כשר, גם אם נחסר מבשר האתרוג ממש. [אלא שיש להקפיד לבדוק שלא נשתנה מראיתו של האתרוג וכדלהלן].

לא)אם יש על האתרוג צבע שונה מצבעו, כגון צבע שחור או לבן בוהק, אם הדבר נמצא על חוטמו של האתרוג ['חוטם' נקרא מהמקום בו האתרוג מתחיל לשפוע כלפי הפיטם, ובדרך כלל הוא בשליש העליון של האתרוג] אפילו אין באותו מקום רק נקודה אחת שניכרת לעין כשמסתכלים על האתרוג ממרחק אחיזה, הרי הוא פסול. אך אם הנקודה השחורה אינה ניכרת, האתרוג כשר.

לב) כשיש את המראה השונה על החלק התחתון של האתרוג אם ישנם שלשה מקומות שבהם יש מראה כזה וכשמסתכלים על האתרוג מכל צד רואים נקודה כזו האתרוג פסול, אך אם כל המראה אפילו כמה נקודות שחורות נמצאות באותו אזור בחלקו התחתון של האתרוג הרי הוא כשר.

לג)   ישנם כעין בליטות בצבע לבן בהיר הנעשות מחמת העלים שמשפשפים את האתרוג בעודו על העץ, ואינם פוסלות את האתרוג, אולם אם הבליטות הללו הינם מורגשים ביותר כשנוגעים בהם, אין לקחת אתרוג כזה לכתחילה אם ישנם כמה בליטות כאלו מסביב לחלק התחתון של האתרוג או אפילו מעט בחלקו העליון.

לד) לאתרוג ישנם שני קליפות, אחת דקה ביותר [הקליפה הזגוגית], ואם נקלפה קליפה זו האתרוג כשר גם ביום טוב, ואם נקלף גם חלק מהקליפה הצהובה ממש לכתחילה אין לקחת אתרוג כזה ביום טוב, אך בשאר ימות חול המועד האתרוג כשר. אך אם נקלף מהקליפה הצהובה או הירוקה, ורואים את בשר האתרוג [שהינו לבן] הרי הוא פסול ביו"ט, אבל בימות חול המועד עדיין הוא כשר אם זה במקום קטן באתרוג.

לה)אולם כל זה דווקא באופן שלא נשתנה מראהו של האתרוג במקום שנקלף, אך אם מראה האתרוג במקום הקלוף נהפך למראה חום [וכפי שמצוי בדרך כלל] אם המראה נמצא בחלקו העליון של האתרוג [מהחוטם ולמעלה] הרי האתרוג פסול, אך אם המראה נמצא בחלקו התחתון אם אינו רק במקום אחד האתרוג כשר ואם בכמה מקומות ונראה מכל צד שמסתכלים על האתרוג הרי הוא פסול.

לו)   אם נפל לאתרוג ה'עוקץ' ולא נחסר מגוף האתרוג, הרי הוא כשר.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. על פי קבלה יש ענין ליטול ארבעת המינים בסוכה, אולם אין בכך חיוב ורבים נוהגים ליטול בבית הכנסת לפני קריאת ההלל.

  2. בס"ד
    שבוע מבורך !
    אשה שרוצה לקיים נטילת לולב , צריכה ליטול בביתה בזמן קריאת ההלל ? או גם בהושענות ?
    מתי צריכה ליטול לולב באילו קטעים בתפילה ?
    תודה. חג שמח !

  3. עיקר המצוה אינה קשורה להלל, הנענועים בהלל הם רק מנהג. אפשר ליטול מתי שרוצים מהנץ החמה עד שקיעתה, אלא שכמו כל מצוה [גברים] לא אוכלים לפני קיום המצוה.

  4. שלום הרב – לגבי סעיף ג
    א-הבנתי שאם יש לי טבעות מעלי הלולב שנעשו מערב יום טוב אפשר לאגוד איתם ביום טוב -האם לולאות ממש או מספיק אפילו עלים שהופרדו מערב יום טוב לשם כך.(שכן איני עושה לולאות אלא קושר על הלולב ומהדק -קשר עניבה)
    ב-כשמדובר על יום טוב ראשון שהוא שבת ,כפי השנה -תשפ"ד , האם עדיין חייבים לאגוד לפני החג או שמאחר ולא נוטלים בשבת אפשר לעשות זאת בבוקרו של יום א דחול המועד.
    תודה וחג שמח

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *