לתרומות לחץ כאן

קיצור הלכות ארבעת המינים ונטילתם

נפרט בקצרה את דיני הלולב ושאר המינים

לולב

יב)  הלולב הוא ענף מה'כפות תמרים' וקודם שנפתח ונעשה ל'כף' קרוי הוא לולב.

יג)    ישנם שני חלקים בלולב, א. השדרה בה אחוזים כל העלים, ב. עלי הלולב עצמם שהם עצמם מחולקים לשני חלקי עלה המחוברים יחד.

יד)  צבע העלים: עלי הלולב עליהם להיות ירוקים ורעננים, אולם כל עוד לא יבשו עליו הרי הוא כשר, אך לולב שהינו יבש לגמרי [וניכר אם נהיו עליו לבנים ממש] הרי הוא פסול.

טו) גודל הלולב: מתחתית השדרה ועד לראשה צריך להיות לפחות 35 ס"מ, אך לולב גדול וארוך יש בו משום 'הידור מצוה'.

טז) 'קורא': רבים נוהגים לקנות לולבים שסגורים ב'קורא' [דהיינו העטיפה הטבעית שיש על הלולב שהינה חומה] ובפרט נהגו כן הנוהגים לפי מנהגי ספרד, לולב כזה הינו לולב מהודר לגמרי ואין חשש של פסלות בו.

יז)   אם אין על הלולב את ה'קורא' הנ"ל יש להקפיד כדלהלן:

יח) הלולב המהודר הינו לולב שעליו סגורים ומונחים ע"ג השדרה בהידוק לגמרי מלמטה עד למעלה. והעלה העליון סגור לגמרי בלא סדק וכד'.

יט) גם אם נפתח מעט העלה האמצעי העולה בסיום השדרה הרי עדיין הלולב כשר לכתחילה [אם העלה אינו פתוח יותר מ-8.5 ס"מ] אך אם העלה פתוח יותר מכך עדיף להחליפו בלולב אחר, ובדיעבד אם אין לו לולב אחר יכול לברך על כזה לולב עם לא נפתח עלה זה ברובו.

כ)     עלה העליון שנסדקו שני העלים שבו ונפרדו אחד מהשני, וכל עלה פונה לצד אחר עד שנראה כאילו יש ללולב שני ראשים, הרי הוא פסול.

כא)                        לולב שהעלים שלו התחילו להתקשות ואינם מונחים ע"ג השדרה ואי אפשר לקושרם שיהיו נראים כחלק מהשדרה אין יוצאים בו ידי חובה.

כב)  כמו כן יש להקפיד שראשו של העלה העליון בלולב לא יחתך ויקטם, ואם נקטם ראשו הרי הלולב פסול, ויש להקפיד על כך במיוחד כשמניחים את הלולב בנרתיקו או ע"ג שולחן וכד' במשך ימי החג. [ובשעת הדחק יש לשאול רב שלפעמים יש להקל בדבר, ובפרט לנוהגים כמנהג הספרדים].

כג)  יש להקפיד שהלולב יהיה ישר, אך גם אם נוטה מעט לצדדים הרי הוא כשר.

כד) לולב שראשי העלים העליונים [אך לא רוב העלים בלולב] כפופים לתוך עצמם, לכתחילה עדיף לקחת לולב אחר, אך בדיעבד הרי הוא כשר.

כה)                         יש להזהר שלא תשבר שדרתו של הלולב אך אם נשברה השדרה ועדיין מחוברים שני חלקי השדרה אחד לחבירו כשר.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. על פי קבלה יש ענין ליטול ארבעת המינים בסוכה, אולם אין בכך חיוב ורבים נוהגים ליטול בבית הכנסת לפני קריאת ההלל.

  2. בס"ד
    שבוע מבורך !
    אשה שרוצה לקיים נטילת לולב , צריכה ליטול בביתה בזמן קריאת ההלל ? או גם בהושענות ?
    מתי צריכה ליטול לולב באילו קטעים בתפילה ?
    תודה. חג שמח !

  3. עיקר המצוה אינה קשורה להלל, הנענועים בהלל הם רק מנהג. אפשר ליטול מתי שרוצים מהנץ החמה עד שקיעתה, אלא שכמו כל מצוה [גברים] לא אוכלים לפני קיום המצוה.

  4. שלום הרב – לגבי סעיף ג
    א-הבנתי שאם יש לי טבעות מעלי הלולב שנעשו מערב יום טוב אפשר לאגוד איתם ביום טוב -האם לולאות ממש או מספיק אפילו עלים שהופרדו מערב יום טוב לשם כך.(שכן איני עושה לולאות אלא קושר על הלולב ומהדק -קשר עניבה)
    ב-כשמדובר על יום טוב ראשון שהוא שבת ,כפי השנה -תשפ"ד , האם עדיין חייבים לאגוד לפני החג או שמאחר ולא נוטלים בשבת אפשר לעשות זאת בבוקרו של יום א דחול המועד.
    תודה וחג שמח

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *