ק"ש דשחרית |
ק"ש דערבית |
|
סוף זמנה |
רק בזמן של קימה ולא כ"ז שעומדיםלהכ"מ בד' הר"מ תפלה א' י"ג זמנה מה"ת כל היום דומיא דערבית אבל מג"א וט"ז סי' נ"ח דחו דבריו |
כל זמן שכיבה (לפי חכמים) ובאנוס עד נץ החמה |
ברכותיה |
ב' לפניה וא' לאחריה |
ב' לפניה וב' לאחריה |
אופן אמירתה |
לב"ש כשעומד ולב"ה כדרכו ואפי' אם עמד מותר לישב. מ"ב סי' ס"ג ז' |
לב"ש כששוכב ולב"ה כדרכו אבל אם עמד אסור לישב. מ"ב סי' ס"ג ז' |
ק"ש |
ברכות ק"ש |
תפלה |
|
בבוקר |
|||
תחילת זמנה לכתחילה |
כותיקין או משיכיר [וע"ע תו"י לז. דתחילת דזמן ותיקין הוא אחרי הנץ] |
בבה"ל נ"ח א' כתב דאף המחבר סע"ג לא הקיל ביוצר אור מעלוה"ש רק בשעה"ד ולמ"ב נ"ח י"ז י"א דאף בשעה"ד אין לומר אז יוצר אור. ולע' אהבה רבה יש סתירה ברש"י יא: ע"ש בבה"ל |
עם הנץ כותיקין או אחריו מ"ב פ"ט סקל"ט ולאג"מ או"ח ד' ו' אין חילוק בין קודם הנץ ואח"כ ונפק"מ לבאשה שפטורה מק"ש |
תחילת זמנה בדיעבד |
מעלוה"ש (באנוס) ואם עשה כן באקראי יצא מ"ב יט |
ע' לעיל. אכן אם אמרו י"ל דיצא אף ביוצר אור בה"ל נ"ח ד' ד"ה בלא |
מעלוה"ש |
סוף זמנה לכתחילה |
ג' שעות, וי"א הנץ הר"מ ותר"י |
להגר"א בה"ל מ"ו ט' ג' שעות לומר ק"ש עם ברכותיה ורמ"א שם חולק |
עד ד' שעות (לר' יהודה, ולחכמים עד חצות) |
סוף זמנה בדיעבד |
ג' שעות ואחר זמנה יקרא ויש לו שכר כקורא בתורה |
י"א כל היום (ר"מ ק"ש א' י"ג)וי"א עד חצות (ר"י בשטמ"ק וע"ע רא"ש ובה"ל נ"ח ו' עכ"פ באנוס) וי"א עד ד' שעות (רה"ג ברא"ש) |
עד חצות ויש חולקין ע' מ"ב פ"ט סק"ו |
בערב |
|||
תחילת זמנה לכתחילה |
מזמן שכיבה ע' לעיל ב: |
כק"ש שיאמר ק"ש בברכותיה |
לחכמים מצה"כ ולרי"ה מפלה"מ |
…