לתרומות לחץ כאן

ביטול הזמנת מונית אם מחייבת כסף

שאלה:

מה הדין כשהזמנתי מונית ואחר שיצא הנהג מהתחנה, שכני הודיע לי שנוסע בדיוק למקום שהייתי צריך. האם יכול אני לבטל את המונית, ואם לא כמה עלי לשלם לו.

וחשבתי שאין אני יכול לבטלו לגמרי כי נחשב שהתחיל במלאכה וא"א לחזור כמבואר בסי' של"ג ס"א. אלא שמבואר שם שמשלם לו כפועל בטל, וכ' הט"ז שהיינו חצי שכירות.   או שאפשר לדעת הראב"ד המובא בב"י סי' של"ד שאם נעשתה המלאכה לבסוף- משלם לפועל כל שכרו, וכן נראה שפסק הסמ"ע של"ה סק"ט- א"כ גם כאן ישלם לו כל שכרו. אמנם הנתיבות שם וכן נראה בשו"ע סי' של"ד שפסק דלא כהראב"ד.

ואולי יש כאן מנהג המדינה אחר.

תשובה:

למיטב ידיעתי, לפי החוק, אם המונית הגיעה למקום שהוזמנה אליו, ולאחר מכן חזר בו המזמין, יש לשלם דמי הזמנה בלבד. אבל במקרה שביטל לפני שהגיעה המונית, אינני יודע אם יש חיוב לשלם וכמה.

מצד הדין, משום התחלת מלאכה אין חיוב לשלם כפועל בטל, שהרי הנהג יכול למצוא בזמן זה נסיעה אחרת, וכמבואר בסי' שלג סעיף ב. אבל על מה שנסע חייבים לשלם, כיון שהאונס הוא של המזמין ולא של הנהג, כמבואר בנתיבות סי' שלה סק"ג. ויש לעיין כמה יש לשלם לו וכיצד לשער זאת. לא מסתבר שהמזמין יצטרך את המחיר ההתחלתי של המונה, מכיון שחיוב זה הוא רק על חלק הנסיעה ממקומו של המזמין. לכאורה יש לשלם כפי מה שהמונה מחשב באמצע הנסיעה, או אולי, החלק היחסי מבין דמי הזמנה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל