לתרומות לחץ כאן

רחיצה ביום טוב במים חמים מהדוד שמש

שאלה:

כבוד הרב.
רציתי לשאול היות ויש שבת אחרי ראש השנה, האם מותר להתקלח בחג לכבוד שבת במים שהוחמו בדוד שמש.
בברכת כתיבה וחתימה טובה

תשובה:

לדעת השו"ע מותר להתרחץ במים שהוחמו בערב יו"ט אפילו כשרוחץ כל גופו, ולדעת הרמ"א [וכן נהגו האשכנזים] אסור לרחוץ כל גופו בחמים ביום טוב, ואין חילוק בין מים שחממום בערב יום טוב, לבין חמים שחממום ביום טוב בין על ידי מיחם ובין על ידי דוד שמש.

מותר להתרחץ במים חמים שהוחמו בערב יום טוב רק באופן שרוחץ אבר אבר, ולא נכנס כולו בתוך המים, או שלא מכניס גופו מתחת למקלחת.

במקרה זה שרוחץ אבר אבר מותר להשתמש במים חמים מהדוד שמש, כיון שהמים הללו מיועדים גם לרחיצת כלים.

לדעת השו"ע יתכן שאסור לרחוץ כל גופו במים שהתחממו ביום טוב בדוד שמש.

מקורות:

שו"ע סי' תקיא ס"ב ובמשנ"ב ס"ק יא וס"ק יח, לגבי דוד שמש, עי' שש"כ פי"ד הערה יז שמסתבר שדינו כמים שהוחמו בשבת ויו"ט עצמם, ולפי זה יש לאסור אף לד' השו"ע

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. שלום רב,

    האם רחיצה בעזרת שפורפרת מקלחת שמחזיקים ביד, נחשבת כרחיצה מותרת של "אבר אבר"? הרי אם מחזיקים את שפורפרת המקלחת ביד, לא ממש ניתן לרחוץ את כל הגוף (להבדיל אולי משפורפרת מקובעת בתקרת המקלחת). כך אם אני זוכר נכון פעם נאמר לי ע"י רב צעיר שלמדתי אצלו. רציתי לוודא איתכם האם זה באמת הדין, ורחיצה בשפורפרת ידנית אכן נחשבת רחיצה מותרת לכל הדעות של " אבר אבר"? תודה רבה מראש

  2. זה לא משנה איך אתה מחזיק את הטוש' המשנה הוא התוצאה, אם זה מעל הראש ממש זה לא אבר אבר, אם אתה רוחץ חלקי גוף שונים אחד אחד, קיימת את הדין כהלכה.

  3. תודה רב. רק בכדי להבהיר בבקשה, מה הדין כשאדם עומד באמבטיה ומחזיק את השפורפרת בידו- מטבע הדברים כשרוחצים לדוגמא את הזרועות וכד', אז המים יורדים גם ורוחצים את החלקים התחתונים של הגוף. השאלה היא האם במקרה כזה עדיין ניתן להחשיב את הרחיצה כ"אבר אבר"? אגב כמובן גם כשמחזיקים ביד את השפורפרת מעל הראש, אז היד ומרבית הזרוע שמחזיקה את שפורפרת, המים אינם מרטיבים. אז השאלה היא האם הכוונה ברחיצה מותרת של "אבר אבר" הכוונה ל:
    1) ממש כל אבר בנפרד, ללא שהמים נוזלים ורוחצים גם אברים אחרים בהכרח (כגון שכאמור רוחץ את הזרועות והמים יורדים גם לאברים תחתונים שבגוף)?

    2) או שהכוונה ב"אבר אבר", היא כל מצב שרק "חלק מהגוף" נמצא תחת המים ולא כולו ( אולי כפי שהיו נוהגים לרחוץ פעם עם כל הגוף בבית המרחץ או כיום באמבטיה וכד')?

    אודה לך מאד להבהרה בנושא, והאם ישנן אולי דעות שונות בהלכה, האם הכוונה ב"אבר אבר" היא ממש אך ורק לרחיצתו של כל אבר בנפרד, ושהמים אינם נוזלים גם לאברים אחרים? או שמא ישנן דעות שהכוונה היא לכל רחיצה שאינה מלאה עם "כל הגוף" כגון בבית המרחץ, ואמבטיה בימינו?

    שוב רב תודות על התשובות.

  4. האמת שאני חייב להודות שזה נראה לי קצת לא מובן שיש פוסקים שמתירים גם כיום עישון ביו"ט, כדבר ששווה לכל נפש (שמירת שבת כהלכתה יג. סעיף ז). אך מאידך מקלחת של כל הגוף במים חמים ובפרט בקיץ בארצינו החמה, היא לא מספיק שווה לכל נפש? אני מבין שבעבר רחיצה כל יום היתה לאנשים מעונגין בלבד, אבל כיום אני חושב שמרבית הציבור כן מתקלח בכל יום, ובוודאי שבקיץ. ראיתי עכשיו שיש לזה גם התייחסות בספר שמירת שבת כהלכתה פרק יד, סעיף ז. הערה (כא).
    גם אם עישון עדיין נחשב לפי דעות מסויימות שווה לכל נפש, מדובר להבנתי לגברים בלבד או לפחות בעיקר, ולא לנשים ( ובוודאי שבחברה החרדית והדתית). לעומת זאת מקלחת בכל יום ובפרט בימים החמים היא דבר שמרבית הציבור אני חושב לפחות נוהג לעשות בימינו. אני כמובן מקבל את הפסיקה אבל קשה לי להבין מדוע צריך עדיין להחמיר כיום על רחיצה שהיא דבר מקובל לעשטת בכל יום ( שלכל יש חדר אמבטיה פרטי בבית, להבדיל מבית מרחץ ציבורי שהיו כנראה לא הולכים אליו בכל יום). אשמח כמובן לשמוע את דעתך /ם המלומדת בנושא. שוב תודה רבה!

  5. אכן השאלה ידועה, ומכל מקום מנהג העולם להחמיר בזה כיון שבשו"ע הדברים כל כך פשוטים לאיסור, אף שהמציאות השתנתה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל