לתרומות לחץ כאן

כתובה שנכתבה ביום והקנין והחתימה היו בבין השמשות

שאלה:

בכתובה שלנו היה כתוב תאריך יום הנישואין, אולם הדברים התארכו ולמעשה הקנין שיעבוד מול עידי הכתובה (וחתימת העדים) נעשה בזמן בין השמשות שלאחר התאריך המופיע בכתובה. (בכתובה – יום י"ז בחודש, הקנין נעשה בבין השמשות אור לי"ח).

ראיתי הרבה דיונים על כך. האם יש ענין לכתוב כתבוה חדשה, איזה סוג ואיפה ניתן לעשות זאת בצורה כי מומחית ונכונה.

תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

הכתובה הזו ספק כשרה. שהרי הקנין נעשה רק בזמן שהוא ספק י"ז ספק י"ח. כלומר, ספק אם יש כאן שטר מוקדם. ושטר מוקדם הרי הוא פסול. א"כ יש לעשות כתובה חדשה. משום שכעת יש לכם כתובה ספק כשרה. עד כאן זה נראה פשוט.

הדיון שאתה ראית אני מבין שמתייחס לסיטואציה מעט שונה, שהקנין נעשה מיד בעת כתיבת הכתובה והתאריך – י"ז. ואולי גם החתימה (אם כי זה לא משנה, אם יש קנין א"צ גם בחתימה מיידית. והחופה עצמה נעשית בלילה – י"ח, שבזה טען הגרש"ז אוירבך בהסכמתו לספר כתובה כהלכתה שלכתחילה אין לעשות כך, משום שבנוסח הכתובה העדים מעידים שהחתן אמר לכלה והוות לי לאינתו, וזה נעשה רק בלילה ולכן יש כאן מחזי כשיקרי – כאילו שהעדים חותמים על שקר. אבל בעצם הכתובה ודאי שאין בעיה, משום שאם הקנין נעשה בי"ז, השיעבוד חל באופן מיידי כמבואר בסוגיה בב"מ יג ובחו"מ סי' לט, ואין זה שטר מוקדם. וגם על כך לכאורה קצת קשה, משום שכל שטר הראיה כך נעשים, העדים מעדים על הלוואה כאילו היא כבר נעשתה למרות שהם חתמו על השטר ללווה שיקבל את ההלוואה מהמלווה רק אח"כ. שהרי כותבים שטר ללווה אע"פ שאין מלווה עמו. וכך ישנם הרבה דוגמאות. וכבר ביאר הנתיבות שהכוונה היא שהעדים חותמים על דעת המתחייב שהוא אמר להם לחתום כך וכך, והראיה נעשית רק לאחר שהמלווה מחזיק את השטר. וא"כ גם כתובה מדוע שלא יהיה כך, והמילים הללו לא ייחשבו למחזי כשיקרי. עכ"פ ראיתי פעם הערה זו גם בהלפאה אבל איני זוכר כעת היכן.

ובכל מקרה הערה זו היא רק לכתחילה לדעתו, אבל ברור שאין זה פוסל את הכתובה. אבל כאמור, במקרה שלכם יש לכם כתובה שהיא ספק מוקדמת ולכן ודאי שחייבים לכתוב כתובה חדשה. אתה יכול לגשת לכל רק שמסדר קידושין שיערוך לכם כתובה חדשה.

בהצלחה

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. אכן. אבל בסעי' יז שם הביא השו"ע את שיטת הר"ן שלא מועיל עסוקים באותו ענין במקרים שלא חל השיעבוד בפועל ביום. וא"כ אם לא קיבלו קנין עדיין לא חל השיעבוד על הלילה. בנוסף באופן כללי ראה שו"ת אגרות משה ח"ח או"ח סי' ט' אות ב' שלא יועיל עסוקין באותו עניין בכתובה בזמנינו. אם כי ראוי לציין שהוא מדבר אפילו במקרה שהקנין היה ביום. ראה שם טעמו משום שאין כתובה לפנויה ולכן רק בזמנם שיכול להיות כתובה לארוסה שייך שיתחייב לפני החופה משא"כ בזמנינו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל