לתרומות לחץ כאן

ברכה על נהר הירדן המחודש ועל אגמון החולה

שאלה:

ידוע שמברכים על אגמים ונהרות שהיו בזמן היווצרות כדור הארץ בורא מעשה בראשית. ים המלח אמנם נעשה באופן טבעי, ללא מעשה יד אדם, אך הוא לא נעשה בראשית כדור הארץ, ולכן אין, מברכים עליו.

נהר הירדן ואגמון החולה, זה מקרה מיוחד. מכיוון שנהר הירדן ואגם החולה היו מעשה בראשית. ובשנת 1951, יבשו את אגם החולה, ונהר הירדן שהוביל את המים לאגם נסגר. ובכך אגם החולה נעשה עמק החולה.

ב1994 הציפו מחדש חלק מעמק החולה, והתעלות של נהר הירדן נחפרו מחדש, ושמו בהם סכרים רבים בשביל לשלוט בכמות מי האגמון.

למעשה נהר הירדן הוא טבעי, עד שהאדם סגר אותו, וחפר את התעלות שלו מחדש. כלומר הוא חידש את הדבר הבראשיתי. אלמלא ההתערבות האנושית בנהר, הוא היה נשאר למעשה בראשית, ומה שקרה, האדם החזיר את מעשה הבראשיתי. אותו דבר לגבי אגמון החולה, אמנם חלק חלק קטן מהעמק הוצף בחזרה, וגם בחלק ההוא היה אמור מבראשית להיות עם מים. אז במקרה הזה, יש החזרה של מעשה בראשית. האם מברכים בורא מעשה בראשית, על החזרת מעשה בראשית.?

כלומר יש 3 אפשרויות:
1. נהר ואגם מלאכותי בראשיתי (לא כולל ים המלח) מברכים בורא מעשה בראשית.
2. נהר ואגם מלאכותיים, לא מברכים, עליהם.
3. נהר ואגם בראשיתיים, שיובשו והוצפו מחדש, כלומר החזרת מעשה בראשית, האם מברכים על זה.? שזה בעצם האיזור של נהר הירדן ששוקם מחדש, והחזרת המים לחלק מעמק החולה.

תשובה:

שלום וברכה

כיון שלא בהכרח מה שנעשה עכשיו הוא בדיוק מה שהיה קודם אין לברך. כמו כן הסברא נותנת, שמה שהיה נעלם ובטל, מה שעכשיו יש הוא מעשה חדש מעשה ידי אדם, אין משמעות לכך שהאדם נצמד כאן לתוואי המקורי של הנחל, סוף סוף מה שלפנינו הוא מעשה ידי אדם. ראה אשל אברהם סי' רכח שאפילו נהרות עתיקים שלא ידעו שהוסטו אי פעם נמנעים מלברך עליהם שמא היה איזה שינוי בתוואי.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל