לתרומות לחץ כאן

עניית ברוך הוא וברוך שמו על ברכת הכהנים

שאלה:

לכבוד הרב שלום, השאלה שלי היא אתמול בחג היתה ברכת הכוהנים הכוהן הגיעה לשם השם ואני אניתי ברכו הוא ברוך שמו הוא צעק אלי אחרי הבירכת הכוהנית שרק עונים אמן אני לא יודע עם הוא צודק יכול בבקשה לענות לי אשמח לתשובה גם מהמקורות

תשובה:

אפשר לומר ברוך הוא וברוך שמו, כיון שאתה לא אמור לצאת ידי חובה בברכה זו, רק כאשר אתה שומע ברכה שאתה אמור לצאת בה ידי חובה, כמו קידוש, או ברכת המוציא בליל שבת אתה לא עונה ברוך הוא וברוך שמו.

מקורות:

על כלל זה, ראה מגן אברהם סי’ קכד, וראה יביע אומר ח”א סי’ ה, ח”ב סי’ לב, ח”ד סי’ כג ועוד מקומות רבים בספריו, וראה שם שהאריך בזה בראיות.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. יישר כח,
    יש הסוברים שעונים ברוך הוא וברוך שמו רק על ברכה ששומעים ולא יד"ח. ומדייקים זאת בדברי מרן בסימן קכ"ד על כל ברכה שאדם שומע עונה ב"ה וב"ש. אבל על ברכת כהנים שאין שם ברכה לא נוהגים לענות. ולכל הדעות אין חובה לענות ב"ה וב"ש ברכת כהנים. ובפרט כשנמצא במנין שלא עונים ב"ה וב"ש יענה רק בלחש כדי לא להפריע לכהנים בברכתם. בברכה, ויקטור בוחניק רחובות.

  2. אמנם בילקוא יוסף מנהגנו לענות בלחש.אבל הרב אברהם יוסף שליטא שמעתי שאומר רק על ברכות שמתחילם בברוך עונים כי או אומרים לא רק ברוך הוא גם שמו אז עדיף לא לענות כדי לא לבלבל את החזן ואת הכהנים

  3. הסיבה שבברכת כהנים יש שנהגו לומר ב"ה וב"ש למרות שזה לא ברכה וכמו שלא אומרים אחרי רפאינו ה' וכד'
    מכיון שבבית המקדש היו עונים בברכת כהנים ברוך שם כבוד מלכותו וכו' זכר לזה עונים ב"ה וב"ש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל