שאלה:
שלום רבנים רביעית יין צריכה סוכה בגלל חשיבותה ועוד שקובעת לעצמה סעודה בשבת? למה אסור לתת לקטן ביום הראשון לולב וכן לקנות ממנו? תודה רבה
תשובה:
בשו"ע סי' תרלט סעי' ב וברמ"א שם מבואר שיין פטור מן הסוכה, וברמ"א שם מבואר שאפילו קבע עצמו לשתיית יין לעולם הוא נחשב עראי ומקורו ברא"ש ובמרדכי, אמנם הלבוש שם החמיר באופן שקבע עצמו לשתיית יין בשונה מרביעית בלבד שמותר לשתות, אכן בריטב"א סוכה כה א מבואר להדיא שאף שתיית רביעית יין נחשבת קבע כיון שאין דרך לשתות יין מחוץ לבית והוא בכלל תשבו כעין תדורו וראוי לחוש לדבריו. לגבי קידוש והבדלה הוא נושא בפני עצמו, שיש סוברים שמחמת המצוה נחשב קבע ומחוייב בסוכה, אף שאינו אוכל מזונות אלא כזית ולא כביצה, וראה בהרחבה בזה בביאור הלכה שם.
קטן יכול לקנות אבל לא להקנות, לכן ניתן לתת לקטן ביום טוב הראשון, אבל רק לאחר שכל הגדולים כבר יצאו ידי חובה ולא זקוקים לקנות ממנו בחזרה.
מועדים לשמחה.
לכבוד הרב
למי שמחמיר ביין האם זה משנה אם זה יין שברכתו הגפן או שהכל (לעניין ספרדים שצריך יותר רוב יין ממים מדעת אשכנזים) תודה
מה שברכתו שהכל אינו יין.
אני התכוונתי לסוג יין שאשכנזים מברכים עליו פרי הגפן אבל יש ספרדים שאומרים שזה עם יותר מידי מים ומברכים שהכל?
אז זה הולך כל אחד לפי הפסיקה שלו? שאם אתה מברך על זה פרי הגפן חשיב כיין ואם שהכל אינו נחשב?
תודה
בעקרון כן, אבל ברור שתמיד טוב לחשוש לכל השיטות.
אוקי תודה רבה
השאר תגובה