לתרומות לחץ כאן

ocd בברכות

שאלה:

אני סובל מOCD וכמעט בכל ברכה שאני עושה, אם זה ברכת השחר, ברכת אשר יצר, ברכת המזון, מעין שלוש, בורא נפשות וקריאת שמע שעל המיטה. המחשבות של OCD מפריעות לי בכיוון בברכות. וככל שאני מנסה יותר לכוון, ההפרעות הולכות וגדלות. וזה קורה לי לעיתים קרובות, למזלי בקריאת שמע שעל המיטה בשמע ישראל, ואהבת, זה קורה לי, פחות.

ככל שאני פחות מתאמץ לכוון, ופחות שם לב למילים, ההפרעות פחות גדולות, וככל שאני מנסה לכוון יותר, ההפרעות גדלות יותר. יתכן שהלחץ והחרדה של אשר יגורתי בא לי פועל פה. זה קורה לי לרוב בברכת אשר יצר.

אני מבין שבברכות דרבנן אפשר להקל. אבל בברכת המזון שזה דאוריתא, החשיבות לכוון היא גדולה, ואז הקושי גדל. במילים אחרות המאמץ בלכוון, יצא שכר בהפסד.

אז מה עלי לעשות בברכות כשאני יודע שקשה לי לכוון, ובעיקר בברכות דאוריתא.?

מה שאני נוהג לעשות בעיקר בברכת המזון שאני מנסה לכוון ולרוב לא מצליח, ואני יודע שאם אנסה שוב, עלול להיות שוב אותה הפרעה שתביא לי את הברכה, לבטלה.

אז מה שאני עושה אחרי שברכתי אשר יצר שהיא דרבנן במקסימום כיוון אפשרי, שזה עדיין יכול רחוק מכיוון שהתבקש. ובמקרה יותר טוב, אז קרוב לכיוון שהתבקש. אני לא מברך שוב, אלה מנסה להתבונן באברי הגוף למשל בקיבה, ומפנה את הקרדית שהגוף פועל טוב, לבורא עולם. וכשאני עושה את זה, גם כאן קשה לי לכוון. אבל יותר קל לי.

בברכת המזון שהיא יותר ארוכה, ובשאר הברכות הארוכות האחרות, יותר קשה ממילא אחר כך להתבונן בכל הפרטים. ובקשר יצר זה רק על מערכות הגוף.

אז איך עלי לנהוג בכל ברכה שאני עושה כאשר קשה לי לכוון.?

תשובה:

שלום וברכה

תכוין רק כוונה כללית לתוכן העיקרי של הברכה, ולא בכל מילה, בדיעבד גדול כמו שלך נראה שזה יספיק למעט בפסוק ראשון של שמע ובברכה ראשונה של שמונה עשרה ששם צריך כוונה בכל מילה.

רפואה שלמה

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. לדאבוני במצב כמו שלי, אינני הולך לבית כנסת על בסיס קבוע. אבל כשאני הולך ואתפלל תפילת שמונה עשרה, אשתדל לכוון, אף על פי שעלול מאוד להיות קשה לי.

    מאיפה עד איפה זה הפסוק הראשון של שמע, ומאיפה עד איפה זאת הברכה הראשונה של שמונה עשרה.?

    תודה לך על כל התשובות.?

  2. רק הוספה קטנה במחילה.
    גם ב"ברוך שם כבו מלכותו לעולם ועד", אם לא כיוון, יחזור ויאמר בכוונה, כך כותב המשנה ברורה סימן ס"ג סקי"א וסקי"ב
    זאת ועוד, מניסיוני, כאחד שסבל מהפרעות ocd על רקע הלכתי [ועדיין לפעמים זה צף שוב] אפשר לקבוע בוודאות, שהחרדה מעצימה את זה יותר ויותר. יש הרבה דרכים איך להביא לידי רגיעה, לא כל דרך מומלצת לכל אחד, כי המניע לתופעה לא זהה אצל כולם, אצל אחד המניע הוא חרדת יתר, אצל השני מניע פסיכולגי ועוד ועוד… ובהתאם לכך דרכי הטיפול שונים. בתקופה זו אני שוקד על פתיחת קבוצת תמיכהללא תשלום , בליווי פוסק הלכה גדול, אם השואל יראה את תגובתי כאן, יוכל לקבל את המייל שלי באופן אישי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל