לתרומות לחץ כאן

עושה מעשה בראשית על הים התיכון

שאלה:

אם ישבתי ברכב וראיתי את הים התיכון אחרי שלא ראיתי אותו 30 יום אני מברך עושה מעשה בראשית?
או שזו לא ראייה מספיק חשובה כדי לברך?

הבנתי מ"פניני הלכה" שעל כל ים שמלא במים בכל ימות השנה צריך לברך, חוץ מכאלה שנעשו על ידי בני אדם, מה נחשב "ים" (להלכה) והאם יש לו גודל מסוים או מאפיינים?
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

  1. בהחלט יש לברך, ראייה מהרכב היא ראייה לכל דבר וענין.
  2. על כל הימים מברכים, משום שבהם בודאי נמצאים וזורמים כפי שהיו בששת ימי בראשית. אבל על נהרות אין לברך בזמנינו [למעט על ארבעת הנהרות שמובאים בפסוקים בבראשית כמו חידקל ופרת שודאי לא השתנה מהלכם על ידי אדם, אבל שאר הנהרות אין לברך בשם ומלכות מחמת החשש שנשתנה מקומם ואופן מהלכם במשך השנים.

מקורות:

  1. ספר שערי הברכה (פרק כא סעיף ז) וראה בשו”ת בצל החכמה (ח”ב סי’ יג) שהביא שם את מכתבו של הגאון רבי פנחס עפשטיין זצל” שדעתו שצריך לברך “שעשה את הים הגדול” ומשום כך כתבו כמה מהפוסקים (שו”ת מנחת יצחק ח”אסי’ קי, והליכות שלמה פכ”ג סעיף כט שיוסיף לאחר שאומר “מעשה בראשית, ושעשה את הים הגדול” וראה עוד בספר שערי הברכה שם בהערה יב שהאריך בזה.
  2. ראה סי' רכח סעי' ב, ובאשל אברהם בוטשאטש שם, וראה ערוך השולחן שם סעי' ב' שמציין גם את הוולגה ואת הריין כנהרות גדולים שניתן לברך עליהם, כיון שהם מופיעים בספרי ההיסטוריה לאורך דורות רבים מאוד ובודאי לא השתנו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל