לתרומות לחץ כאן

האם ניתן לעשות סיום על משניות / על מסכת אחת / כמה שסיימו ביחד

שאלה:

שלום. משפחה אבלה חילקה ש"ס משניות ללימוד בין בני המשפחה המורחבת עד ליום השנה. א. מי עושה את הסיום בפועל של ש"ס המשניות ביום השנה. האם מי שדוקא למד את כל סדר טהרות או את המסכת/ פרק/ משנה האחרונים? או אפילו מי שלמד סדר אחר ועדיין לא עשה עליו סיום או אפילו עשה עליו סיום? ב. מתי כדאי לעשות הסיום כדי להפטר מתענית , דווקא ביום השנה או אפילו בליל יום השנה? והאם יש הבדל בין השנה הראשונה לשאר שנים? ג. כדי להפטר מהתענית האם צריך שדוקא אחד מהבנים האבלים יעשה הסיום או אפשרי שאחד מבני המשפחה כגון נכד או אפילו אדם זר? ד. אדם שלמד סדר שלם להוציא מסכת אחת שמישהו אחר למדה האם יוכל לעשות סיום על הסדר משניות? נודה לתשובותיכם המפורטות והמבוססות.

תשובה:

שלום רב,

בשו"ת בית ישראל (לנדא, חתנו של הגאון המופלא ר' ישעיה קסטירר) או"ח סי' מז הביא ראיה נפלאה ששייך לעשות סיום על משניות גם כשסיימו מסכת אחת. עפ"י המבואר במסכת שבת (קיח,ב – קיג): "אמר אביי תיתי לי, דכי חזינא צורבא מרבנן דשלים מסכתיה עבידנא יומא טבא לרבנן". כלומר, בזמנו של אביי מסכתות היו רק משניות ובכל זאת צורבא מדרבנן עשו סיום על סיום מסכת. וכתב שם שהציג את הראיה הזו לפני רבו, וכן לפני חמיו הגאון מקסטיר וקילסה. וראה שם שדחה את האפשרות שהם למדו מסכת גמרא בע"פ. והביא ראיה נוספת מהמדרש שניתן לעשות סיום על משניות.

עוד כתב שם שעדיף לעשות סיום על כל ששה סדרי משנה ע"י שכל אחד לומד כמה משניות. כלומר, אין צורך שכולם ילמדו הכל, אלא אם לומדים ביחד ומסיימים גם ניתן לעשות סיום.

לגבי שאלתך האם כדי להפטר מהתענית (מי שמתענה ביום השנה) האם מועיל שמישהו אחר מסיים. התשובה היא שכן, שהרי גם בתענית בכורים אחד עושה סיום ושאר הבכורים משתתפים בסיום.

בהצלחה

 

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. למעשה. כל מי שהשתתף בלימוד המשניות יאכל לעשות את סיום הש"ס בשם כל הלומדים.?היות והתענית היא ביום מעה"ש, האם סיום עם סעודה,בליל יום השנה יועיל לפטור מהתענית?

  2. בס"ד
    לדעתי אין ללמוד מתענית בכורות, שעיקר מה שמקילין בו הוא מפני שחיובו מגומגם, ראה מ"ב סי' תע
    וכמדומה בשם הסטייפלער, כל הקולא בתענית בכורות, משום שמעיקרא על דעת כן נהגו, להיות מותרים ע"י סיום
    מה שאין כן הנוהג להתענות ביום שנפטר אביו חל עליו חיוב גמור מדרבנן, כמו כל מנהג טוב
    (אבל מנהג בכורות כל אחד לא נהג מדנפשיה רק נגרר על דעת הציבור)

  3. 1. לכאורה כן.
    2. באופן זה לא יפטור מהתענית, אלא שבלאו הכי נהגו רבים להקל בתענית זו, משפחת רבי עקיבא איגר והחתם סופר לא התענו ביום היארצייט אלא עשו השתדלות מיוחדת בלימוד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל