לתרומות לחץ כאן

ברכות כשצריך לשירותים

שאלה:

ידוע לי שאדם שזקוק לשירותים, אסור לו לברך לפני שיתפנה מצרכו. כל עוד איננו יכול להתפנות, ברור שהוא גם לא אוכל או שותה, כי יצטרך לברך ברכה ראשונה.

שתי שאלות
1. אם אדם באמצע ברכה שאורכת כמה דקות, כמו ברכת המזון, באמצע הוא חש צורך להתרוקן. האם במצב כזה, מותר או אסור לו להמשיך לברך, וזה אומר להפסיק באמצע, ולהמשיך לאחר שהתפנה. ולפעמים גם השירותים תפוסים ועד שיתפנה, יקח זמן יותר גדול, ואז ההפסק יהיה עוד יותר גדול.

2. שאלה חשובה לי יותר. אם אדם, סובל מעצירות, ואיננו יכול לתת את צרכיו, עד שהוא ירפא, האם מותר יהיה לו לברך על מאכלים ומשקאות וכל דבר אחר.?

השאלה השניה חשובה לי, מכיוון ששבוע שעבר היה לי עצירות, שהתחילה לי משישי אחרי צהריים, ועד ראשון לפנות בוקר. ובזמן הזה, הייתי כאמור, אמור להתפנות, ואני לא יכולתי. וברכתי רגיל על האוכל והשתיה, ברכה ראשונה ואחרונה, ואת ברכת אשר יצר, להתרוקנות קלה. וברכת השחר, וקריאת שמע שעל המיטה. האם היה לי, מותר.?

תשובה:

שלום רב

למעשה ההלכה שהזכרת אינה מדויקת, אדם שחש מעט צורך להתפנות רשאי לברך כרגיל, רק אם הוא מרגיש שאינו יכול להתאפק 72 דק' אור לו לכתחילה לברך עד שיתפנה ובדיעבד שבירך יצא ידי חובתו,ראה שו"ע סי' צב וביאור הלכה שם. לגבי תפילת שמונה עשרה הדין חמור יותר, שאם מרגיש קצת צורך לכתחילה להתפנות ובדיעבד יצא ידי חובה, ואם אינו יכול להמתין 72 דק' והרגיש בכך לפני שהתחיל תפילתו, אינו יוצא ידי אבל אם הרגיש בזה באמצע התפילה, אינו מפסיק.

בהצלחה

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. במקרה של עצירות, כמו במקרה שהיה לי שבוע שעבר, מה הדין? שגם כשרציתי להתפנות, לא יכולתי.

    וברכתי כשהלכתי לאכול ברכה ראשונה ואחרונה, ואת ברכת אשר יצר עשיתי על התרוקנות קלה, כמו כן עשיתי את ברכת השחר וקריאת שמע שעל המיטה.

    אז במקרה של עצירות, בכל הברכות האחרות שעשיתי, בדיעבד יצאתי ידי חובה אני מבין. לכתחילה, היה לי בכלל מותר לברך.?

    ואת ברכת אשר יצר כאן זה עוד דבר חשוב, שאני לא יכולתי להתפנות מכל צרכי, וברכתי אשר יצר, האם לכתחילה היה לי, מותר? האם בדיעבד יצאתי גם על זה ידי חובה.?

    סיכום השאלות במקרה של עצירות, שאז בעל כורחי לא יכולתי להתפנות מכל צרכי. במקרה כזה, האם בכלל מותר לי לברך.? מדובר בברכת השחר וקריאת שמע שעל המיטה, ועל האוכל ברכה ראשונה ואחרונה, ובעיקר ברכת המוציא וברכת המזון. האם לכתחילה היה לי, מותר לברך אותם.? האם בדיעבד יצאתי ידי חובה.?

    ובקשר לברכת אשר יצר, אם בעל כורחי אני לא התפנתי מכל צרכי, היה לי בכלל לכתילה מותר לברך את ברכת אשר יצר.? האם בדיעבד יצאתי ידי חובה.?

  2. כסוד הרב, מי שחשש שיפסיד ברכת המזון ואמרו למרות שהיה צריך לנקביו דבקות הקרובות, האם גם כן יצא או שזה יותר חמור בפני שזה דאורייתא ? תודה

  3. אם הלבנים התלכלכו מעט ואין באפשרותו להחליף אלא רק בעוד כמה שעות, האם מותר לברך אשר יצר, והאם מותר להמשיך לאכול ולברך ברכת המזון?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל