לתרומות לחץ כאן

אישה שהוסיפה את שמה השני בכתובה

שאלה:

שלום רב,
בכתובה נכתב שם הכלה (השם שמשתמשים בו) בלי השם השני שלה,
הוספתי בכתובה את השם השני, האם נהגתי נכון?

תשובה:

שלום רב,

לא נהגת נכון. הכתובה שנרשמה עם שמך העיקרי היתה כשרה ומהודרת. אין חובה לכתוב גם את השם השני שלא משתמשים בו. אם היו כותבים מראש את שני השמות גם אז הכתובה היתה כשרה ומהודרת. אבל עכשיו שטיפלת בזה לאחר חתימות העדים יתכן שהכתובה פסולה.

אני לא יודע כיצד הוספת בכתובה, האם זה ניכר ההוספה שהיא באה אח"כ או שזה לא ניכר. אם זה לא ניכר, יתכן שכבר בהתחלה הכתובה היתה בעייתית. משום שטר צריך שלא יהיה בו אפשרות לזיוף. ואם כותבים לדוגמא שרה ומשאירים חלל עד המילה הבאה באופן שיכלת לכתוב את שמך השני, זה יכול להזדייף, משום שבאותה מידה את יכולה גם להוסיף שם שאינו רלוונטי כלל ואז הכתובה מעידה על מישהי אחרת בכלל. וגם אם ההוספה שלך ניכרת, גם אז לכאורה אם נכשיר את הכתובה שוב הגענו למצב של "יכול להזדייף" שהרי כשם שהוספת את השם הזה אפשר היה להוסיף שמות אחרים.

לכן המלצתי היא למחוק את השם שהוספת ולעשות קיום עם שני עדים עם המחיקה (אחרת זה יהיה פסול מצד המחיקה) ואז הכתובה תהיה כשרה, או לחילופין לעשות כתובה חדשה.

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. שאלה מצויינת, הבעל חייב להורות לעדים לעשות זאת. שכחתי באמת לציין את זה, וטוב ששאלת. כלומר, הנוכחות אינה הכרחית. אבל הציווי לעדים חייב להיות על דעת המתחייב – במקרה זה – הבעל.

  2. סליחה שאני שואלת הרבה, פשוט זה נראה לי נושא חשוב.. אבל אם הבנתי נכון הכוונה היא שבעלי יגיד לשתי העדים למחוק? או רק לאחד מהם?

  3. ואם אין מקום לשתי העדים לחתום בדיוק לייד התיקון האם מספיק שיחתמו קרוב ככל האפשר?
    והאם עד שהכתובה תתוקן אני ובעלי אסורים להיות ביחד?

  4. זה טוב שאת שואלת כדי שתדעי בדיוק מה לעשות. את יכולה למחוק לפניהם או שהם ימחקו זה לא משנה. העיקר שבעלך יאמר לשני עדים לחתום בצד על נוסח שיכתוב שהם מקיימים את המחק בשורה X. אין צורך לחתום ממש קרוב, אפשר בצד של הכתובה ואם אין מקום אפשר גם למטה שיחתמו על הנוסח הזה (אבל עדיף לא מתחת חתימתם של העדים על הכתובה (כדי שיצא יווצר מצב שניתן לחתוך את השוליים באופן שלא ישימו לב).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל