לתרומות לחץ כאן

חתימת עדי כתובה האם צריכה להיות ברורה

שלום לכבוד הרבנים היקרים המקדישים מזמנם להורות תורה לרבים
ברצוני לשול האם בכתובה יש עניין מיוחד שחתימת ידי העדים תיהיה ברורה כיום שזה שטר ראיה ויוכלו אחר כך לשאול אותם שאלות או שאין חילוק בין שטר כתובה לשאר שטרות שבכולם הדין שווה ואם כן מה דין
והאם מותר להם לחתום בשפה אחרת או שזה כמו כתובה שלא משנים
וכן יש אנשים שחותמים עם חותמת האם יש לזה תוקף הלכתי

תשובה:

שלום רב,

א. אין צורך שיהיה חתימה ברורה. אם זוהי חתימת דיו די בקשקוש גם אם זה לא ברור ולא ניתן לגלות מיהו החותם. ראה בגיטין לו,א שרבן גמליאל תיקן שיהיו שמות העדים מפורשים בגט מפני תיקון העולם כדי שיוכלו לגלות את העדים אם יהיה ערעור. והגמרא מקשה מרב שהיה חותם עם ציור בלבד, ותירצו שזה היה מוכר שזוהי חתימתו. ראה עוד בט"ז סי' קכט ס"ק יז. כלומר, התקנה היא רק בגיטין, משמע שאין בעיה בשאר השטרות.

ב. לגבי שאר השפות ודאי שמותר לחתום. ראה שם בגיטין פז לגבי חתימה ביוונית (על גט).

ג. חותמת אין לה תוקף של חתימת ידו. שהרי כל אדם יכול להחתים בחותמו. עי' תוס' גיטין ט,ב ד"ה מקרעין במה שהביאו שם מהירושלמי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל