האם שוכר יכול לקדש אשה עם חפץ ששכר?
שכירות מכירה ליומא (ב"מ נו:)
תשובה:
שלום רב,
התרומת הדשן הסתפק האם ניתן לקדש אישה בחפץ שכור, כלומר, האם שכירות ליומא ממכר הוא גם לענין זה. והרמ"א הביא דין זה בסי' כח על דברי השו"ע: "השואל חפץ מחבירו והודיעו שרוצה לקדש בו אשה, מקודשת. ואם לאו, הרי הוא ספק מקודשת". ועל כך כתב הרמ"א: "וה"ה לשוכר כלי או חפץ מחבירו וקידש בו". וראה שם בבית שמואל שכתב שהטעם הוא משום שהוא נקט שכירות ליומא ממכר רק לגבי אונאה וכשיטת התוס', לכן אינו יכול לקדשה בגוף הכלי עצמו. אולם ראה מה שכתב שם האבני מלואים, ובכל מקרה אם אכן נאמר שכירות ליומא ממכר הוא, ודאי שהיא מקודשת בכלי עצמו.
בהצלחה