לתרומות לחץ כאן

דיבורים אסורים בשבת

שלום וברכה כבוד הרב
צירפתי כמה הלכות שבת כהקדמות לשאלות
הקדמה: דברי תכנונים – אין לדבר דברי חולין בשבת ולא יתכננו פעולותיהם לימי השבוע אבל פעולות שנעשו כבר בשבוע החולף מותר לאמרם אבל משום שיחה בטלה בשבת יש להמנע .
1. שאלתי: כשנאמר "יש להמנע" הכוונה שלא חובה להימנע אך עדיף?
הקדמה: אלך לקניות – אסור בשבת לומר מחר אלך לקניות אבל אפשר לומר באופן שאין בזה איסור כגון מחר אלך לראות בגדים או מחר אחפש משקפיים .
2. שאלתי: אך אם החנות בגדים/משקפיים נמצאים בעיר אחרת, מותר להגיד ש"אלך" למרות שבעצם אסע? אפשר להבין שמותר באמצעות "קל וחומר" מהההלכה הזאת: ט) מחר הולכים לטייל – מותר לומר לילדים שמחר הולכים לטייל או שמחר הולכים לגן חיות בתנאי שלא מזכירים נסיעה ברכב או מלאכות האסורות בשבת .
הקדמה: ו) דברי תכנונים – אין לדבר דברי חולין בשבת ולא יתכננו פעולותיהם לימי השבוע אבל פעולות שנעשו כבר בשבוע החולף מותר לאמרם אבל משום שיחה בטלה בשבת יש להמנע .
3. שאלתי: זאת אומרת שמותר לי להזכיר דברים שעשיתי השבוע או שבוע שעבר, כגון ראיתי דירה, הוא שם לי רשת לחלון וכו', למרות שעדיף להימנע?
פשוט חלק מהמשפחה באה ביום שישי לארוחה ואני מנסה לדעת מה אוכל לענות להם למקרה שישאלו, או אם ארצה להגיד.
4. ומה אם זה גורם לי צער לספר (לדוגמה אם לא בא לי לדבר) אך מחוסר נעימות ושלא יצור מחלוקת או חילול ה' או שנאה אני חושב שכדאי לומר – מותר?
5. אמא שלי אמרה לי לפני שבוע בערך שהיא תזמין את המשפחה ליום שישי הבא לארוחה – אם היה בידי למחות הייתי צריך למחות? אני לא בטוח מה הדרך הנכונה למחאה אבל הייתי יכול לשאול אם אולי אפשר ביום אחר. כי הרי מי שיש בידו למחות בבני ביתו ולא מוחה – נתפס על בני ביתו.
תודה רבה כבוד הרב, לילה טוב ומבורך

תשובה:

  1. ההמנעות מדברים בטלים בשבת היא דרגה גבוהה. השבת הוא יום קדוש מאוד ומיועד לתורה ודיבורים רוחניים, אבל אנחנו הקטנים רחוקים מזה, לכן מה שמותר וכל ענינו דברים בטלים, מי שמצליח להמנע ועדיין להשאר שמח ורגוע וטוב לו עם זה, מה טוב, אבל מי שהדבר מקשה עליו ומעכיר את מצב רוחו, הוא אינו בדרגה הזו, ומותר לו לדבר.
  2. מותר לומר מחר אלך לטייל או לחפש משקפיים, כיון שהקנייה נשארת בגדר הרהור וההרהור מותר רק הדיבור אסור. אולם בזה כדאי באמת להמנע כי זה מכניס מחשבות של תכנוני חול וחבל. כשמדברים על העבר הראש הרבה פחות שקו בזה אבל אם עושים תוכניות לשבוע הבא זה כבר מכניס אוירה של חול.
  3. מותר לספר כל מה שאירע בשבוע החולף. אני שמח לשמוע שיש כבר רשתות והכל בסדר..
  4. אם זה נדרש כדי ליצור אוירה טובה, תתגבר על צערך.
  5. הכלל שהזכרת לא נאמר על בן ביחס להוריו אלא להורים ביחס לילדים… אתה פטור מכל מחאה בביתך, החובה שלך היא לכבד את ההורים ולתת להם את ההרגשה הכי טובה ונוחה ששייך.

חנוכה שמח וכל טוב!

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה כבוד הרב, חג שמח גם לך וכל טוב

    לגבי סיפורים על דברים שכבר עשיתי, מותר לי גם להזכיר את המילה כסף ותשלום?
    כגון, אני משלם על הדירה כך וכך כסף או סגרתי איתו חוזה על סך…
    תודה רבה שוב

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל