לתרומות לחץ כאן

שכר פועל והתברר שהוא איטי / מבצע מתגמל בשבת

שאלה:

שלום רב מערכת של עובדים העסיקה פועל שיעשה לה עבודה, ובפועל התברר שהפועל עובד לאט והתפוקה שלו לא שווה את העבודה שעושה [שניהם לא ידעו זאת קודם], השאלה היא האם יש להם עילה להיפטר מתשלום משום שאם היו יודעים לא היו שוכרים אותו. והיות והפסיקו לו את העבודה כאשר הוא היה באמצע עבודה אחרת, ועתה שהפסיק לא קיבלו מאומה, האם יכולים לומר שעל שעות אלו לכה"פ לא ישלמו. שאלה נוספת: אמה שבמשך השבוע נותנת לילדיה 'נקודות' בעבור עזרה שעוזרים, ובשבת הילדים 'קונים' ממתקים לפי כמות הנקודות שצברו, האם מותר לעשות זאת בשבת, ואם יש דרך או נוסח שיהיה מותר.

תשובה:

שלום וברכה,

שכר פועל ופועל עבד כמיטב יכולתו, ואין לו נכות או בעיה רפואית שמפריעה לו לעבוד, לא ניתן לפחות משכרו שעבד, וחייבים לשלם לו שכר מלא על השעות שעבד.

אין איסור בענין מבצע הנקודות, זה לא מקח וממכר, זה מבצע מדרבן בלבד, אין קשר בין הפעולות שביצעו למתן שכר לאמא, ואין כל יחס בין הממתק לנקודות מבחינה מסחרית… יש לשקול מבחינה חינוכית אם כדאי דוקא בשבת, שהרי בהכרח מבצע כזה גורם קנאה ועגמת נפש למי שקיבל מעט פחות מאחיו… הממתקים של שבת צריכים להיות משהו מאוד משמח ולא תגמול אלא עונג שבת, מתנת חינם מידו הפתוחה של הבורא יתברך על ידי שליחתו הנאמנה – האם…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל