לתרומות לחץ כאן

בענין מתעסק – עב: עג.


מתעסק פטור מקרבן ומ"מ

לרעק"א סי' ח' יש בו איסור מה"ת

והמקו"ח סי' תל"א חולק

לרש"י שבת עב: ושבועות יט. וכריתות יט: טעה בהגוף או בהפעולה לא נחשב מתעסק רק שוגג עד שיטעה בשניהם יחד

לתוס': כשטעה בהגוף בלבד הוי רק מתעסק לגבי שבת [מלאכת מחשבת] אבל אם טעה בהפעולה הוי מתעסק גם לשאר דיני התורה [בה]

נתכוון להגביה תלוש זה וחתך מחובר אחר

פטור

פטור

נתכוון לחתוך מחובר זה וחתך מחובר אחר

חייב

פטור

נתכוון לחתוך תלוש זה וחתך מחובר אחר

מחלוקת אביי ורבא. וכ"ז לשי' ר"א בכריתות יט: אבל לשמואל גם רש"י מודה דפטור. כ"כ צל"ח ועוד.

פטור

נתכוון לחתוך תלוש זה ונמצא מחובר

חייב [צל"ח ואבנ"ז רנ"ב ועונג יו"ט כ"א כמשמעות רש"י כאן ובכריתות, דלא כאבן האזל א' ח' שפוטרו כדמשמע קצת ברש"י סנהדרין סב:]

מחלוקת אביי ורבא דנתכוון לחתיכה

נתכוון להגביה תלוש זה ונמצא מחובר

חייב כנ"ל

פטור דלא נתכוון לחתיכה

אומר מותר

חייב

חייב דטעה בדין חמור טפי ממתעסק. תוס' כריתות יט: ד"ה דהא

שכח שהיום שבת

חייב

חייב אף לרבא והטעם או דהפשיעה יותר גדולה או משום דהפעולה בחול ובשבת שווה והזמן אינו אלא דבר חיצוני אבל חתיכת תלוש חלוקה מחתיכת מחובר. אבנ"ז חו"מ ק"צ ז'

נתכוון לזרוק ב' וזרק ארבע

מחלוקת אביי ורבא

פטור

נתכוון לזרוק ב' ונמצאו ארבע

חייב דלרש"י מחלוקת אביי ורבא הוא רק כשזרק למקום אחר דהוי כטעה בהגוף ריטב"א

מחלוקת אביי ורבא תוס' ב"ק כו:

נתכוון לזרוק ד' וזרק ח'

חייב ב"ק כו:

חייב

נתכוון לזרוק לרה"י וזרק לרה"ר

מחלוקת אביי ורבא

פטור

נתכוון לזרוק ד' ברה"י ונמצא רה"ר

חייב ומחלוקת אביי ורבא כשנתכוון לרה"י וזרק לרה"ר דהוי כטעה בהגוף

מחלוקת אביי ורבא

נתכוון לבשל פחות מגרוגרת ונמצא יותר

חייב ומה שמבואר בגמ' עג. דתלוי במחלוקת אביי ורבא פירש רש"י שרצה לבשל פחות ולמעשה בישל יותר

חייב להלן קד: כיון שרצה לעשות מלאכה וגרע מרצה לזרוק ב' דל"ה איסור כלל

נתכוון לכתוב ח' וכתב ב' זיינין

חייב

חייב. כ"מ להלן קד: והטעם או דטעות בשיעור ל"ה מתעסק

נתכוון לחתוך בשינוי וחתך כדרכו

חייב

פטור. רעק"א צב: [לפי רבא] ולראמ"ה חייב כמו בנתכוון לפחות משיעור

נתכוון לאכול שומן ואכל חלב

חייב שכן נהנה ולאביי בלא"ה חייב

חייב אף לרבא שכן נהנה ולאביי בלא"ה חייב

נתכוון לבלוע רוק ואכל חלב

חייב שכן נהנה

חייב שכן נהנה

טמא שנכנס למקדש בהעלם מקדש.

ע"ע רעק"א ח' ואבנ"ז רנ"א ו' דאין פטור מתעסק באשם מעילות

חייב לתוס' שבועות יט. חייב חטאת קבועה, ולרעק"א פטור משום מתעסק [ולמנח"ב אין פטור מתעסק דדומה לנתכוין לשחוט חולין ונמצא קדשים

חייב אשם

חשב שהשיעור הוא יותר מגרוגרת

חייב דלא טעה בגוף אחר

לתורי"ד חייב אף לרבא דהוי קרוב למזיד ולמהר"ם פטור ועדיף מאומר מותר וצ"ע

נתכוין לשחוט בהמה בחוץ ונמצא קרבן

 

לתוס' פטור דהוי מתעסק ולמנחת ברוך סי' י' חייב דהוי שוגג

נתכוין לשחוט קרבן בפנים ונמצא בחוץ

 

חייב

נתכוין למול תינוק בן ח' ימים ומל בן ז'

 

חייב

נתחכוין לשחוט פסח ונמצא שאר זבח

 

חייב

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל