מתעסק פטור מקרבן ומ"מ לרעק"א סי' ח' יש בו איסור מה"ת והמקו"ח סי' תל"א חולק |
לרש"י שבת עב: ושבועות יט. וכריתות יט: טעה בהגוף או בהפעולה לא נחשב מתעסק רק שוגג עד שיטעה בשניהם יחד |
לתוס': כשטעה בהגוף בלבד הוי רק מתעסק לגבי שבת [מלאכת מחשבת] אבל אם טעה בהפעולה הוי מתעסק גם לשאר דיני התורה [בה] |
נתכוון להגביה תלוש זה וחתך מחובר אחר |
פטור |
פטור |
נתכוון לחתוך מחובר זה וחתך מחובר אחר |
חייב |
פטור |
נתכוון לחתוך תלוש זה וחתך מחובר אחר |
מחלוקת אביי ורבא. וכ"ז לשי' ר"א בכריתות יט: אבל לשמואל גם רש"י מודה דפטור. כ"כ צל"ח ועוד. |
פטור |
נתכוון לחתוך תלוש זה ונמצא מחובר |
חייב [צל"ח ואבנ"ז רנ"ב ועונג יו"ט כ"א כמשמעות רש"י כאן ובכריתות, דלא כאבן האזל א' ח' שפוטרו כדמשמע קצת ברש"י סנהדרין סב:] |
מחלוקת אביי ורבא דנתכוון לחתיכה |
נתכוון להגביה תלוש זה ונמצא מחובר |
חייב כנ"ל |
פטור דלא נתכוון לחתיכה |
אומר מותר |
חייב |
חייב דטעה בדין חמור טפי ממתעסק. תוס' כריתות יט: ד"ה דהא |
שכח שהיום שבת |
חייב |
חייב אף לרבא והטעם או דהפשיעה יותר גדולה או משום דהפעולה בחול ובשבת שווה והזמן אינו אלא דבר חיצוני אבל חתיכת תלוש חלוקה מחתיכת מחובר. אבנ"ז חו"מ ק"צ ז' |
נתכוון לזרוק ב' וזרק ארבע |
מחלוקת אביי ורבא |
פטור |
נתכוון לזרוק ב' ונמצאו ארבע |
חייב דלרש"י מחלוקת אביי ורבא הוא רק כשזרק למקום אחר דהוי כטעה בהגוף ריטב"א |
מחלוקת אביי ורבא תוס' ב"ק כו: |
נתכוון לזרוק ד' וזרק ח' |
חייב ב"ק כו: |
חייב |
נתכוון לזרוק לרה"י וזרק לרה"ר |
מחלוקת אביי ורבא |
פטור |
נתכוון לזרוק ד' ברה"י ונמצא רה"ר |
חייב ומחלוקת אביי ורבא כשנתכוון לרה"י וזרק לרה"ר דהוי כטעה בהגוף |
מחלוקת אביי ורבא |
נתכוון לבשל פחות מגרוגרת ונמצא יותר |
חייב ומה שמבואר בגמ' עג. דתלוי במחלוקת אביי ורבא פירש רש"י שרצה לבשל פחות ולמעשה בישל יותר |
חייב להלן קד: כיון שרצה לעשות מלאכה וגרע מרצה לזרוק ב' דל"ה איסור כלל |
נתכוון לכתוב ח' וכתב ב' זיינין |
חייב |
חייב. כ"מ להלן קד: והטעם או דטעות בשיעור ל"ה מתעסק |
נתכוון לחתוך בשינוי וחתך כדרכו |
חייב |
פטור. רעק"א צב: [לפי רבא] ולראמ"ה חייב כמו בנתכוון לפחות משיעור |
נתכוון לאכול שומן ואכל חלב |
חייב שכן נהנה ולאביי בלא"ה חייב |
חייב אף לרבא שכן נהנה ולאביי בלא"ה חייב |
נתכוון לבלוע רוק ואכל חלב |
חייב שכן נהנה |
חייב שכן נהנה |
טמא שנכנס למקדש בהעלם מקדש. ע"ע רעק"א ח' ואבנ"ז רנ"א ו' דאין פטור מתעסק באשם מעילות |
חייב לתוס' שבועות יט. חייב חטאת קבועה, ולרעק"א פטור משום מתעסק [ולמנח"ב אין פטור מתעסק דדומה לנתכוין לשחוט חולין ונמצא קדשים |
חייב אשם |
חשב שהשיעור הוא יותר מגרוגרת |
חייב דלא טעה בגוף אחר |
לתורי"ד חייב אף לרבא דהוי קרוב למזיד ולמהר"ם פטור ועדיף מאומר מותר וצ"ע |
נתכוין לשחוט בהמה בחוץ ונמצא קרבן |
|
לתוס' פטור דהוי מתעסק ולמנחת ברוך סי' י' חייב דהוי שוגג |
נתכוין לשחוט קרבן בפנים ונמצא בחוץ |
|
חייב |
נתכוין למול תינוק בן ח' ימים ומל בן ז' |
|
חייב |
נתחכוין לשחוט פסח ונמצא שאר זבח |
|
חייב |