לתרומות לחץ כאן

מקום המזוזה – בשליש העליון

שאלה:

שלום וברכה!
אני רוצה להניח מזוזה ושמעתי שזה צריך להיות בשליש הראשון. והדלת זה 200 ס"מ ויוצא שצירך לשים את זה 66 ס"מ מלמעלה זה נראה לי מאד נמוך לא ראיתי אף פעם דלת שזה כזה נמוך המזוזה?

תשובה:

שלום וברכה

לכתחילה אכן יש לשים בתחילת השליש העליון, כמו שציינת, והעיקר הוא שלא ירד למטה מזה, לכן כדאי להעאלות מעט, שיהיה בודאי כל המזוזה בשליש העליון.

מקורות:

ראה בבית יוסף בסי' רפט שנחלקו בזה ראשונים, ולדעת הרמב"ם לכתחילה מקומה בתחילת השליש העליון, ויש לחוש לדבריו לכתחילה, אמנם הש"ך בנקודות הכסף כתב שרוב העולם אינם מקפידים ע כך ושמים בכל השליש העליון, וכן נראה בביאור הגר"א שם ס"ק ו וכ"כ ביד שאול שם ס"ק ד.

בברכי יוסף שם כתב על פי האריז"ל שיש הקפדה לשים דוקא בתחילת השליש העליון, וכ"כ בדרך החיים ובערוך השולחן שם ועוד אחרונים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לכאורה 2 כללים סותרים:
    1] גם במצב שבו המשקוף גבוה מאוד,
    לכתחילה, צריך לקבוע את המזוזה,
    בשליש העליון של גובה הפתח.
    2] לכתחילה צריך שמי שנכנס בפתח,
    יראה את המזוזה בגובה העיניים.
    לכן השאלה:
    אם קיים משקוף גבוה מאוד,
    האם הקריטריון העיקרי, לקביעת גובה בית מזוזה.
    הינו שגובה בית המזוזה, יהא בשליש העליון של גובה הפתח,
    או מול גובה העיניים,
    שהכי נפוץ בדורנו, בקרב היהודים,
    שמעל גיל 20, במדינת ישראל?
    תודה.

  2. נראה מדברי הפוסקים שכל זמן שהמזוזה נראית היטב לאדם צריך לקבעה בתחילת שליש העליון של גובה הפתח. ורק בשער גבוה ביותר ששליש העליון של הפתח אינו נראה לאדם [כלומר אינו נראה מיד, אע"פ שנראית לאחר הסתכלות וחיפוש] אז יקבענה בגובה כתפיו של האדם.

    הלכה רווחת [שו"ע יו"ד סי' רפט] שצריך לקבעה בשליש העליון, ויש אומרים שדבר זה מעכב ואם הניח למטה משיעור זה פסול, כמו שכ' הש"ך [שם] בשם הב"י, אלא שיש מקילים בזה בדיעבד דכשר, כי כן דעת הטור ורמ"א [שם]. אמנם בירושלמי [מובא בב"י ופוסקים] מבואר שבשער גבוה יניחנה כנגד כתפיו, אבל בש"ך וט"ז [שם] משמע דוקא בשער שגבוה ביותר שאז המזוזה לא תהא מורגשת. ומה שכתבו ט"ז וש"ך "לא יראנה" אין הפירוש שלא יוכל לראותה כלל בעיניו, אלא שבראיה רגילה של האדם העובר בפתח לא ישים לב אליה.

    ולכן בפתח זה צריך לקבעה בתחילת שליש העליון כי שם תהא ניכרת ונרגשת לכל עובר בפתח [וגם יוכל לנשקה בידו כנהוג]. וכן דעת שו"ת אבני נזר [יו"ד סי' שעט וסי' שפד], ומשמעות דברי בעל מסגרת השלחן [על הערות לחם הפנים, בקיצור שו"ע סי' יא סעיף ה. הדיעות בכל זה קובצו בספר מזוזות מלכים אות נג, ויש מנהגים שונים בענין זה].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל