לתרומות לחץ כאן

יהודים נשכחים

הרב יהושע אלט

להצטרפות לאלפי המנויים ולקבל את העלון חנם, לשלוח הערות או תגובות, נא ליצור קשר עם הרב יהושע אלט בכתובת [email protected]. העלון מתפרסם בשש יבשות וביותר מארבעים מדינות ברחבי תבל.

כדי לרכוש אחד מהספרים (באנגלית) של המחבר (עותק או ספר אלקטרוני) ולקבל אותו במשלוח עד דלת ביתך, אנא שלח דוא"ל לכתובת [email protected]  או בקר בכתובת https://amzn.to/3eyh5xP.

המחבר מרשה ומעודד לכל מי שרוצה להעתיק ולהפיץ את העלון לזכות את הרבים.

ר' אלט זכה ללמוד תחת הרה"ג מרדכי פרידלענדער זצ"ל והוסמך לרבנות על ידי הרה"ג זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל. ר' אלט הוציא שלשה ספרים במגוון נושאים בעניעי יהדות ומחשבת ישראל. כתביו מופיעים באנגלית, אידיש, עברית, גרמנית וצרפתית.

יהודים נשכחים

 

הילקוט שמעוני (שמות לח, תטו) מספר לנו כשעשו דין וחשבון למשכן, משה שכח את 1,775 השקלים שהיו לווים לעמודים… ואכן, הטעם על "ואת האלף" (שמות לח:כח) הוא "אזלא גרש" כיון שהוא שכח את 1,775 השקלים הללו. אלה מייצגים את היהודים הנשכחים, את היהודים בדורנו, עקבתא דמשיחא. יהודים אלו, שהם הדור האחרון, מקבילים לחודש האחרון, הנמוך ביותר, חודש אדר.

באדר אנו קוראים את מגילה אסתר. זה רומז ליהודי בהסתרה, הסתרה מהשגחה אלוקית כמו "ואנכי הסתיר אסתיר פני" (דברים לא:יח), ודאי אסתתר מהם, כיון שבפסוק זה אומרת הגמרא אסתר נרמזת בתורה (חולין קלט:).

 

הטור (א"ח, סימן תיז) מספר לנו ש-12 החודשים מתאימים ל-12 שבטים. יהודים נמוכים אלו מקבילים לאדר השני, חודש שאינו מתאים לשבט. כשאנו מאייתים את האות "ו"- "ואו" – מקבלים גימטריה של 13, מכיוון שלחודש ה-13 אין שבט מקביל. זה מיוצג על ידי הווים (האות ו מאויתת פירושה קרס כמו בווים לעמודים [שמות לח:כח].), זה שהיה בצד החיצוני של החצר (שעליה היו תלויים הווילונות), בדיוק כמו אלה. יהודים נמצאים בחוץ.

 

כשם שהווים משמשים כמחבר כשהם מחברים את הווילונות למשכן, כך גם אדר השני מחבר את היהודים הללו. ואכן מספר לנו הירושלמי (מגילה א:ה) שנס פורים התרחש באדר השני.

למרות שהיהודים האלה נראים אבודים, עדיין יש להם תקווה מאחר שאף יהודי לא הולך לאיבוד כמו שכתוב "לבלתי ידח ממנו נדח" (שמואל ב, יד:יד), אין לגרש ממנו אף אחד. הרעיון היסודי הזה נרמז בשם בנימין, השבט האחרון, המתאם לאדר, החודש האחרון. בנימין הוא ראשי תיבות של "י-ה-ו-ה נשבע בלתי ידח ממנו נדח", ה' נשבע שאיש אינו מגורש ממנו אף יהודי (אמונת עיתך, פקודי, תשמ"ו).

ה' אוהב אפילו את היהודים הנמוכים האלה כמו שכתוב לגבי הווים, "וחשק אתם" – יש לו רצון אליהם. בחודש זה יש כוח מיוחד להשתנות ולהיות מחוברים לה' מכיוון שזהו זמן של ונהפוך הוא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *