ספר תורה על קלף משוח

שאלה:

שלום לרבנים למה יש בעיה בספר תורה משוח הרי כל דבר שהוא לנוי לא נקרא חציצה? תודה רבה

תשובה:

שלום רב

ראשית יש לציין, שאף שנוהגים להחמיר בזה שלא למשוח את הקלף לפני הכתיבה, בדיעבד שקראו לו לעלות לתורה ויש בכך בזיון הספר ובזיון הציבור יש לעלות ולברך, כיון שרבים הסכימו להתיר למשוח את הקלף בצבע לבן, הלא הם מהר”י מינץ סי’ ט”ו, פנים מאירות ח”ג סי’ ל”ב, ברכ”י יו”ד ס’ רע”א ס”ק ו’, שע”ת סי’ ל”ב ס”ק ו’, וקסת הסופר סי’ ב’, אף שכתב שנכון להחמיר, וע”ע במאסף לכל המחנות ס”ק נ”ו נ”ז. כך כתב בשו”ת אבני ישפה יו”ד סי’ קד על פי דברי האחרונים הנ"ל, שאכן דחו את דברי המחמירים מכח הטענה שלך, שכל לנאותו אינו חוצץ.

בדעת המחמירים, ס' בני יונה, תשובה מאהבה סי' שצ, הבן איש חי בשו"ת תורה לשמה סי' רמה, וכן פסקו מרבני זמנינו כמבואר ביחווה דעת ח"ו סי' נה ועוד רבים, כתב בהגהות החתם סופר על קסת הסופר סו"ס ב, שאין הכוונה לאיסור חציצה ממש, שהרי כאמור כל לנאותו אינו חוצץ, אלא שכיון שיש חומר ממשי משוח על הספר, זה לא נחשב שכתב את הפסוקים על קלף, אלא על משהו אחר, אותו טיח שנתן שם, ודינו כמו שהדביק על הקלף דף נייר וכתב על גביו, שודאי נחשב שכתב על הנייר ולא על הקלף, והוא אינו בטל אליו, וכמו שמצינו לענין כתב על גבי כתב לדעות שאינם מתאחדים להיות אחד.

כמו כן יש עוד טעם לאיסור, לפי שמחמת המשיחה מצוי שאותיות קופצות, וממילא אותה משיחה מגרעת בחזקת הכשרות של הספר, ולעולם יש לנו לחשוש שמא במקום אחר קפצו מאותיותיו, אחר שאנו יודעים שהוא מועד לכך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל