לתרומות לחץ כאן

כתיבה בקולמוס נירוסטה עם מחסנית דיו כשר

שאלה:

לרבנים שלום, סופר ספרדי שכותב בקולמוס נירוסטה. וכיום יצא קולמוס מיוחד של חברת פיילוט העשוי נירוסטה ופלסטיק הנקרא pilot paralell במידה ומוכנס אליו דיו כשר של סופרים האם דינו שווה לשאר קולמוס נירוסטה? את הקולמוס הזה מוכרים בכל העולם וגם בארץ לאומנים העוסקים בקליגרפיה (כתיבה וציור עם קולמוס) והרב יוכל בנקל למצוא עט כזה או לפחות תמונות באינטרנט תודה

תשובה:

העברתי את שאלתך לגאון רבי מנחם יהודה גרוס שליט"א רב לשכת הקודש לעניני סתם באה"ק וכך השיב:

סליחה על האיחור, לא הייתי ליד המחשב.

תשובה לשאלה, מקרא מפורש, שופטים י"ז, ו, עי"ש.

ביאור: שני עניינים נאמרו בקולמוס. שלא יהיה ממיני מתכת כברזל וכדו' הבאים במלחמה. ושלא יהיה קשה, שאז יקדים חקיקת הכתב לדיו היורד, והו"ל מעין כתב ע"ג כתב. לדעת רוב מנין ובנין הפוסקים, ב' עניינים אלו אינם מעכבים, ומעיקר הדין אין נפק"מ במה כותב, וכלשון המקדש מעט, אפילו יכתוב עם אצבעו כשר. נדון השאלה אינו נוגע לאו"ח אלא לחו"מ, שרגילות השוק היא הקובעת מה נקרא מהודר ומה לא.

הן אמת שמנהג הסופרים הספרדים היה מאז ומעולם לכתוב בקנה בלבד, אח"כ עברו רובם לנוצה, וגם מנהגם זה נפרץ לפני למעלה מעשור שנים ע"י הוראת הר"מ מאזוז שליט"א, להתיר כתיבה בכלים מכלים שונים, פלאסטיק, נירוסטה וכו', רק לא ברזל (ולא עמדתי על סוד חילוקו בין נירוסטה וברזל, מאחר ושניהם ממשפחת הברזל, רק שהנירוסטה הינה ברזל שאינו מחליד "אל-חלד"), ודין גרמא לרובא דרובא של הסופרים הספרדים לשנות לפלאסטי ואח"כ לנירוסטה, או שמיר העשוי ממין פורצלן וכיוצ"ב.

דין גרמא שכיום, סתם דהכתיבה הספרדית, ואפילו מהודרת מאוד, מוחזקת כנעשית באחד הכלים השונים דלעיל – ולא בנוצה או קנה, וגם לא בברזל. אשר על כן, מאחר ולצערינו חסל סדר הכתיבה אצל הספרדים בקולמוס קנה או נוצה, וכל אחד עושה כאוות נפשו, כלי כתיבה pilot paralell הבא כאן בשאלה, הרי הוא ככוי העשוי מהכלאת פלאסטיק בנירוסטה, והותר כאמור ממ"נ, פלאסטיק לחוד ונירוסטה לחוד.

וזאת למודעי שבכתב ב"י, כיון שעדיין רוב ניכר של הסופרים כותבים ע"י נוצה, אם מדובר בכתיבה מהודרת, יהיה חייב להודיע לקונה על השינוי. ורק בכתיבה פשוטה לכתחילה בלבד, אי"צ להודיע.

פתקא טבא וכט"ס.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל