נטילת ידים וברכות התורה לאחר שינה באוטובוס

שאלה:

שלום כבוד הרב יש לי שאלה
יש אנשים שנוסעים בין שעה לשעתיים כל יום הלוך חזור לעבודה בהסעות
רציתי לשאול האם לישון בהסעה שזה לא שנת קבע מחייבת לברך ברכות התורה שוב?
וכמה זמן צריך לישון כדי להתחייב בברכות התורה
וכמה זמן צריך לישון כדי להתחייב בלבצע נטילת ידיים

תשובה:

שלום וברכה

יש כאן שתי סיבות לפטור מברכות התורה: ראשית שינה ביום אינה מחייבת ברכה אפילו היא שינת קבע [אמנם יש בזה מחלוקת, אבל להלכה לא מברכים, ראה שו"ע סי' מז סעי' יא] שנית כיון שהוא ישן על כסא ובבגדיו זה שינת ארעי שאינה מחייבת בברכות התורה. יש אמנם שכתב, שאם הוא נמצא במקום שנבצר ממנו לשכב, או שהוא רגיל כך לישון זה נחשב שינת קבע, ראה פסקי תשובות סי’ מז סעי’ טו שנקט שאדם הנמצא במטוס, כיון שבלילה זה אין לו מיטה אחרת וכך הוא ישן את שנת הלילה שלו, דינה כשינת קבע לכל דבר וענין [אם ישן חצי שעה] אף שהוא לבוש בבגדיו ואינו שוכב, אבל דבריו אמורים בנסיעת לילה, לא בנסיעה של כמה שעות כאשר יש תוכנית לישון הלילה הזה במיטה בבית. שינה ביום אמנם מחייבת נטילת ידים, אבל נימנום כזה ודאי לא יהיה חצי שעה רצוף.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל