האם מותר לשיר הללויה כשלא אומרים את כל הפסוק רק את המילה הללויה , או שצריך להגיד הללוקה . אשמח למקורות,
תודה רבה
תשובה:
שלום רב
שם י-ה הוא אחד מהשמות שאינם נמחקים [הוא חלק משם הויה הנזכר בשו"ע סי' רעו] ואסור לאומרו סתם שלא תוך כדי אמירת פסוק שלם או בתפילה. וכיון שמשמעות מילה זו היא הללו י-ה, ובעצם זו אינה מילה אחת שיש לה משמעות אחרת [כמו הישוב בית אל, או שמות שיש בהם שם ה' כמו ישראל וכו'] אסור לומר זאת סתם.
מקורות:
בירושלמי מגילה פ"א ה"ט נחלקו אמורים אם שם הללויה שבתהילים מותר למחקו או שיש בו איסור מחיקת השם, וראה שו"ת שנות חיים לגר"ש קלוגר סי' לה שמבאר שלכולי עלמא ניתן לקדשו ויש בו משמעות שם השם, וכל המחלוקת היא האם מחמת שנכתב בלא קדושת השם אין בו איסור מחיקה. על כל פנים נראה מדבריו שלהגות בפה ודאי אסור כי בעצם הכוונה לשם קודש. כך נראה לי על פי דבריו. ומכל מקום מחלוקת אמוראים ודאי יש בכך.
השאלה היא גם אם נאמר שזה שם ,אבל מכל מקום בתוך המילה משבחים לקב"ה האם זה מותר.
אין היתר לומר שבח כזה שלא כחלק מתפילה מסוימת.
תודה על התשובה המהירה אם אפשר לדעת למה. למה זה שונה מזמירות שבת וכדומה?
יש הבדל בין טקסט המיועד לכך, תפילה בנויה ומסודר לבין הזכרה אקראית שבאופן מקרי יש ה משמעות של שבח. הנושא הוא זלזול, גם בשיעור תורה הורה הגר"ע יוסף לא להזכיר שום שם כולל אלוקים אלא תוך כדי אמירת פסוק שלם, למרות שגם לחלקו יש משמעות טובה וכו', ראה כאן
http://din.org.il/2015/04/25/%d7%94%d7%96%d7%9b%d7%a8%d7%aa-%d7%a9%d7%9d-%d7%94-%d7%91%d7%9c%d7%99%d7%9e%d7%95%d7%93/
תודה רבה.
הסתכלתי שם (יחוה דעת ח"ג סי"ג) וז"ל:שו"ת יחוה דעת חלק ג סימן יג
בסיכום: הלומד תלמוד או מדרשי חז"ל וזוהר הקדוש, והגיע לפסוק שיש בו הזכרת ה', יש לו להזכיר ה' כקריאתו, ומצוה נמי איכא. והוא הדין למי שדורש ברבים ומזכיר פסוקים בדרשתו, רשאי לומר ה' כקריאתו, ולא יכנה לומר השם. ואפילו אם אינו אומר כל הפסוק אלא רק חלק ממנו, רשאי להזכיר שם ה', או אלהים. אבל במטבע הברכות שבתלמוד אין לומר שם ה' כקריאתו, אלא יאמר השם, וכן יאמר אלוקים או אלוקינו בקו"ף /בק'/. ויהי רצון שיקויים בנו הפסוק: בכל המקום אשר אזכיר את שמי אבוא אליך וברכתיך.
לכבוד כבוד הרב. דבר ראשון תודה רבה על כל התשובות הנפלאות. ולגבי השאלה דהכא: במחילה ממעכ"ת,
ציטטתי את דברי מרן ביחוה דעת דשם כתב שמותר לומר חלק מהפסוק (ולא כמו שכתב הרב) וא"כ אולי נאמר דה"ה לגבי הללויה?
למיטב ההבנתי בדבריו הוא מתיר זאת דוקא בשיעור ולא בדרך לימודו סתם, ואם כן כל שכן שאסור סתם לומר.
השאר תגובה