לתרומות לחץ כאן

החלפת חיתולים לילדים כנגד ספרי קודש

שלום וברכה.
יש לנו גן ילדים בבית (הגילאים עד גיל 3) וכמובן צריך להחליף חיתולים לילדי הגן, השאלה האם מותר להחליף לילדים באופן קבוע בסלון שיש בו ארון ספרי קודש [ויש לציין שלארון יש דלתות מזכוכית] א. האם יש בעיה לגיל זה משום ערוה? ב. וכן האם יש בעיה של צואה, אולי אפשר לדון את זה כצואה מכוסה בעששית בגלל הדלתות? ועוד האם החיתול המלוכלך יש לו דין של גרף של רעי?

תשובה

שלום רב!

יש להמנע ולא לחתל ילדים מול ספרי קודש או אפילו נרות שבת, אמנם בשעת הדחק כשאין מקום אחר לחתל את התינוק מותר, (גם באופן זה יש להשתדל לחתל אותו באופן שהמקום המגולה של התינוק לא יהיה כנגד הספרים והנרות).

מקורות

יש שתי בעיות לחתל כנגד ספרים ונרות מצווה, גם בגלל שיש צואה בחיתול, וגם בגלל שיש כאן ערווה, עיין ברמ”א סימן ער”ה שכתב שנהגו לכסות את הקטנים שלא יהיו ערומים בפני הנרות, משום בזוי מצווה, ועיין שם בכף החיים שכתב שאסור להניח צואה כנגד הנרות,  ולגבי ספרים עיין בשו”ע הרב בפסקי הסידור שכתב שאסור להניח ספרים מול צואה.

ואף שמעיקר הדין ערוה של קטן פחות מבן תשע שנים וקטנה פחות מבת שלוש שנים אין דינו כערוה גמורה מכל מקום מכיון שהטעם הוא משום בזוי מצווה כתבו הפוסקים שיש להחמיר ולא לחתל כנגד הספרים והנרות [ועיין במשנה ברורה סימן פ”א שכתב שלכתחילה יש להחמיר בצואה של קטן מבן שמונה ימים ואילך]. ממילא גם אם הספרים בארון זכוכית יש להחמיר, כיון שהזכוכית מועילה רק לדין הצואה אבל ערוה בעששית אסורה כמבואר בשו"ע סי' עה סעי' ה.

עיין בשו”ת אבני ישפה ח”א סי”א שכתב בשם הרי”ש אלישיב שליט”א שבמקום שאינו שעת הדחק ראוי להמנע מלחתל כנגד ספרי קודש ועיין בשו”ת משנה הלכות ח”ו סימן כ”ד ועיין בשו”ת מחה אליהו ח”א ס”ו שהאריך בעניין.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. האם יש הבדל אם הצואה או הערווה בעששית כפי לשון הפוסקים לבין אם הספרים בעששית כמו בשאלה? ואיך בכלל מותר להחליף טיטול כשבכל חדר יש מזוזה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל