לתרומות לחץ כאן

שכר לימוד לישיבה ולשותף בזמן שבני לא היה בישיבה

שלום,
א. בני למד בישיבה כשנה וחצי, בחודש תמוז האחרון הודיע לו ראש הישיבה שהוא לא יוכל להמשיך ללמוד בישיבה, בזמן אלול, בני היה בישיבה עד ז' באב, שאלתי האם אני צריך לשלם שכר לימוד עבור חודש אב? הנהלת הישיבה דורשת.
ב. במסגרת לימודו בישיבה היו לו שותפים אברכים, בזמן קיץ האחרון, שהתחיל בחודש אייר, היה לו שותף "חדש", שאיתו הוא למד בחודש אייר, סיון, (תמוז – הבן היה בבית, עקב סילוק מהישיבה), במזכירות הישיבה דורשים תשלום עבור חודשי תמוז, ואב, שאלתי האם אני צריך לשלם עבור חודשיים אלו.

בתודה מראש,

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

א. דרישת הישיבה מוצדקת. התשלום על בין הזמנים של חודש אב קשור ללימוד בשנה הקודמת ולא ללימוד של השנה הבאה.

ב. תלוי מי סיכם עם האברך על כל תנאי העבודה. אם הישיבה סיכמה, אתה לא חייב. אבל אם אתה סיכמת ולא סיפרת לאברך על הרקע הבעייתי של בנך בישיבה (אם אכן היה רקע בעייתי וחשש לסילוקו מהישיבה יותר מבחור ממוצע), אתה חייב בתשלום על חודש תמוז ואב (אם נהוג לשלם אף על בין הזמנים), בניכוי מה שהאברך נהנה מכך שלא היה צריך ללמד.

יה"ר שתזכה לרוות מהבן הרבה נחת,

מקורות:

בדומה לתלמיד שחלה, עיין שו"ע חו"מ סי' שלד סעיף ד. בזמנינו האברכים נהנים מכך שאינם צריכים ללמוד עם התלמיד ופנויים ללימוד אחר ויש לשלם כפועל בטל ולא שכר שלם.
ככל הנראה נהוג שלא לפטר אברך באמצע הזמן, מאחר שלא מחליפים אברך באמצע הזמן. במקרה שנהוג להחליף באמצע הזמן, יש לשלם עבור יומיים בלבד בהתאם לחוק הודעה מוקדמת לפיטורין.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל