לתרומות לחץ כאן

אדם שחיים לשתות בצום, האם מותר לו גם לאכול

ב"ה זכיתי לתרום כליה ולהציל חיים של יהודי. הרופאים המומחים אומרים שבגלל שכעת יש לי כליה אחת, עליי להקפיד לשתות הרבה מים בכל יום (כל החיים), ובשנה הראשונה אסור כלל לצום (משתייה). יש רופאים שטוענים שגם בהמשך החיים לא לצום כלל וביום כיפור לשתות לשיעורין.
השאלה שלי היא אם בכל מקרה אני שותה עקב צורך רפואי, האם יש עניין למשל היום בי"ז בתמוז, לצום ממאכלים או מכיון שממילא אני לא צם (משתייה), אין כל עניין ואני יכול גם לאכול. השאלה מתחדדת יותר בתשעה באב.
כמו כן, בשנים הבאות אני מתכוון ללכת ע"פ הרופאים הסוברים שלאחר השנה הראשנה מותר לצום ביום כיפור. האם בצומות האחרים הקלים אני מחוייב גם לצום, כיון שאפשר, או שכיון שהם קלים יותר, וההמלצה הרפואית לשיטת כל הרואפים היא להרבות בשתיה, – לא לצום בהם כלל. (ואם יש חילוק בין ט' באב ל4 תעניות)
תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

עדיף תמיד לאכול רק מה שנצרך. אמנם במצבך ודאי ראוי שתשתה כראוי, אבל אם האכילה אינה נצרכת, אל תאכל.

מקורות:

כתב בשוע סימן תקנד סעיף ה: "עוברות ומיניקות מתענות בט' באב כדרך שמתענות ומשלימות ביום כפור; אבל בג' צומות אחרים פטורים מלהתענות, ואף על פי כן ראוי שלא תאכלנה להתענג במאכל ובמשתה, אלא כדי קיום הולד".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *