לתרומות לחץ כאן

כתיבת פסוקים על קיר בית הכנסת מבחוץ

בס׳׳ד

שלום וברכה לרבנים האתר דין שליט׳׳א,

אתם כתבתם באחד מהתשובות שלכם לגבי ענין פסוקים :

״ ה'שולחן ערוך' (יו"ד רפג, ד, על-פי דברי הרמב"ם בשו"ת פאר הדור סימן ז) פוסק שאין לכתוב פסוקים על טלית, מפני שהטלית לבסוף תיזרק לאשפה, ועמה הפסוק.

מסיבה זו כתב הגרי"ש אלישיב זצ"ל (קובץ תשובות ח"א, סימן קטו) שאין לכתוב פסוקים בעיתונים ובפרסומות, ולכאורה כמו כן יש להימנע מכתיבתם בהזמנות חתונה. אכן, הרב משה פיינשטיין זצ"ל (שו"ת אגרות משה יו"ד, ח"ב, סימן קלה) כתב שבעצמו נזהר תמיד שלא לכתוב שום פסוק בהזמנות ששלח, וכותב שכך ראוי לנהוג. ״

עתה לגבי כתיבת פסוקים מבחוץ של הבנין, האם מותר דבר כזה? או דלמא משום שסוף סוף ירד גשם, וגם יתקלקל במשך זמן ואצ׳׳ל שאולי אנשים או חיות יזלזלו בפסוק שכתוב מבחוץ מוטב שלא יעשה דבר כזה?

ובדיעבד מי שכבר עשה, מה דינו ? האם יש להוציא ולגנוז האבן עם הפסוק?

תודה ברכה והצלחה לכל מעשי ידיכם
אשמח לשמוע

תשובה:

שלום רב

בס' ערוך השולחן יו"ד סי' רפג סעי' יג אסר לכתוב פסוקים על קיר בית הכנסת וכדומה, משום שבעצם אסור לכתוב מגילות [פסוק בפני עצמו שלא על ידי כתיבת ספר שלם] ורק לצורך הלימוד התירו, אם כן ודאי אסור הדבר לנוי בעלמא. אלא שציין שם שמדברי הש"ך שם ס"ק ו נראה שמיקל בזה ושלא כדעת הט"ז שמחמיר והלכה כמותו. על כל פנים לדעת המקילים ונראה שהמנהג כמותם, נראה שבאופן זה יש להקל יותר מטלית, שכן עיקר חששו של הגרי"ש אלישיב הוא שהאדם עצמו יביא את הטלית לידי בזיון, וכאן הפסוק נכתב במקום מכובד, ומה שבמשך השנים הוא עלול להמחק מעט על ידי הגשם אינו מעשה של בזיון. בדיעבד אחרי שכבר עשו זאת, נראה שיש להקל יותר לסמוך על המתירים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מאוד לא מומלץ, שהרי אסור להכנס עם טבעת כזו לשירותים. ספציפית פסוק זה הייתי נמנע בכלל מלחרוט, שכן יש כאן סילוף של ממש במשמעות האמיתית של הפסוק, ודו"ק…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל