בס"ד, יום ו' ג' בשבט ה'תשע"ה
לרבני בית ההוראה שלו' וברכה!
כבוד הרבנים:
שאלתי היא:
האם מותר להניח תנ"ך על גבי חומש.
ברמ"א יו"ד, סי' רפ"ב סעי' י"ט, כתב הרמ"א על סמך התוס' בב"ב שבספר אחד אין להקפיד אם הנביאים או הכתובים נמצאים ע"ג התורה.
אפשר להבין פשט ברמ"א שהכוונה היא דווקא באותו ספר כשהספר פתוח בנביאים וספר יהושע מונח ע"ג חמישה חומשי תורה.
אפשר גם להבין שבספר שיש בו תנ"ך, כיון שהוא בכריכה אחת, אין קפידה שיהא מונח על חומש אחר שנמצא תחתיו.
בתשובה שראיתי אצלכם, בקישורית המצ"ב
משמע שהכרעתם לקולא, בנדון, שרק נ"ך אסור להניח ע"ג חומש, ומשמע שתנ"ך מותר להניח ע"ג חומש, אך הדברים לא מפורשים.
אודה לתשובה מפורשת בנדון.
תשובה:
שלום רב
לא מצאתי לזה התייחסות מפורשת אולם נראה באופן פשוט שהדבר מותר, ואסביר: הפוסקים נחלקו אם מותר להניח תורה שבעל פה על סידור תפילה, כיון שיש בו פסוקים רבים ופרשיות מהתנ"ך, הגר"נ קרליץ אוסר והגריש אלישיב מתיר. יסוד הויכוח ביניהם לפי עניות דעתי, הוא משום שהסידור עיקרו לתפילה, והפסוקים שם באים ככלי עזר לתפילה ולא יותר, אולם בתנ"ך שהחומש שבו עיקרי לא פחות מהנביאים ואולי יותר, נראה שהכל מודים שקדושתו כשל תורה, ואדרבה הנביאים שקדושתם פחותה טפלים אליו. ומכל מקום לא ראיתי בזה מקור ברור.