לתרומות לחץ כאן

הפקיד צ'ק קודם זמנו, בזמן שלא היה כיסוי מתאים

שלום,

שילמתי למישהו בצ'ק, שהתאריך שנרשם על גביו היה דחוי ביומיים.

במועד התשלום, לא היה די כסף בחשבון, אולם הכוונה המקורית היתה להפקיד סכום מתאים בחשבון, שיאפשר משיכתו בתאריך שנרשם, וכך אכן גם בוצע בפועל.

המפקיד כנראה לא שם לב, והפקיד אותו למחרת יום קבלתו.

היות שבמועד ההפקדה לא היה כיסוי מתאים בחשבון, הצ'ק חזר.

א. האם למשלם, בעל הצ'ק, יש איזשהו חיוב, מעיקר הדין או לפנים משורת הדין, לפצות את מקבל הצ'ק (שהפקידו טרם זמנו) על עמלת ההחזרה (ואולי גם עמלת פעולת ההפקדה שנאלץ לבצע פעמיים) שגבה ממנו הבנק?

ב. האם הדין ישתנה, אם בעת מסירת הצ'ק אמר בעל הצ'ק בע"פ למקבל, שהוא משלם לו במזומן (והכוונה היתה, שנותן לו צ'ק שיוכל למושכו כמעט מיד. וביותר, שבמקרה הספציפי, הצ'ק ניתן ביום חמישי בלילה, עם תאריך ליום ראשון, כך שבפועל מדובר בדחייה של יום אחד בלבד – ליום א' במקום ליום ו' שלמחרת)?

או שבכל מקרה, על המפקיד לבדוק ולוודא התאריך שע"ג הצ'ק, גם אם בע"פ נאמרו לו דברים שניתן היה להבינם באופן שונה?

תודה.

תשובה:

אם מקבל השיק הפקיד אותו לפני התאריך, אין בעל החשבון חייב לו כלום.

גם אם בעל החשבון הטעה אותו קצת בכך שאמר שהוא משלם במזומן. מכל מקום המפקיד גם אשם בנזק בכך שלא הסתכל על התאריך.

מקורות:

לעניין חיוב בעל החשבון בשיק שחזר עיין בספר פתחי חושן נזיקין פ"ג הערה סג שחייב מצד דינא דגרמי. אבל במקרה שהניזוק גם אשם בנזק אין תביעת נזיקין, ואפילו לא כאשר מדובר במזיק בידיים. וכן מוכיח בשו"ת פרח מטה אהרן ח"א סוף סי' כז (מובא גם בספר פרי האדמה ח"ב תחילת דף כא ובשו"ת נוכח השולחן אבן העזר סי' יג) מהגמ' בקידושין דף כד ע"ב שמבעית את חבירו פטור מדיני אדם כיון שהניזק הבעית את עצמו, שכל שהנזק בא מחמת שניהם (המזיק והניזוק) פטור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *