לתרומות לחץ כאן

השוואות בין כמה הוצאות שאין צריך לגופן – עה: צ. וצא.

למ"ד משאצל"ג חייב

למ"ד משאצל"ג פטור

דם הנדה

למ"ד לא חזי לחתול

לתוס' עה: ורש"י צ. פטור שכ' דמתני' דלא כרי"ה מפני שחייב במשמשי ע"ז הא דם נדה פטור שפיר אתיא כרי"ה  ולתורא"ש עה: חייב ברביעית דדמי למוציא טומאה מביתו צג: דחייב. [אבל לרש"י ותוס' הנ"ל הוצאה מפני טומאה חייב רק בראוי עכ"פ לכלב[3], וכן מת אע"פ שלא ראוי לשימוש ואסור בהנאה מ"מ יש לו חשיבות דאין זורקו סתם כך אלא מצניעו וצ"ע].

פטור

עצי אשרה

ומשמשי ע"ז

 

להר"מ פטור דבעי ראוי לשימוש [ורק לרי"ה עצמו צ. חייב דחזי לשרפה]

לרמב"ן ור"ן אף לר' יהודה עצמו פטור במוציאו סתם ולא לשרפה כסתמא דגמ' עה: דאתיא אף כרי"ה ודלא כרש"י דזה לא אתי כרי"ה

פטור. תוס' צד.

עצי אשרה לשרפה

חייב ולרמב"ן פטור דאין לזה שום חשיבות[ורק לרי"ה חייב]

לתורי"ד צ. רמב"ן ור"ן צ. פטור[4]

חמץ בפסח לבערו

לכ' דינו כמוציא עצי אשרה לשרפה

לכ' דינו כמוציא עצי אשרה לשרפה [וילה"ע על מ"ב תמ"ד שאסר לומר לגוי להוציא חמצו לרה"ר רק לכרמלית דהוי שבוד"ש. וקצ"ע דאף לרה"ר הוי שבוד"ש כיון דהוי רק משאצל"ג וכנ"ל]

מקק ספרים

ומטפחותיהן

חייב

רמב"ן פטור

לתורי"ד צ. חייב שמצניעין לגונזן ועדיף ממת שאין מצניעו אלא קוברו מיד

מת

חייב [ואפי' להר"מ דפטר בעצי אשרה מחייב במת דחשיב טפי]

פטור [אכן להר"ח צה: אם המת מסריח הוי משצל"ג ורק כשמוציאו שלא יטמא הנכנס להבית פטור וזה עדיף מריח רע שכאן רק מציל מן העתיד ולא מן ההווה].

כזית נבלה

וכעדשה משרץ

חייב [דמוציא טומאה מביתו]

פטור. צג:

קדשים פסולין

חייב [כאבא שאול צא.][5]

לתורי"ד צא. חייב שהק' למה מוציא שתי הלחם חייב ומוציא עצי אשירה פטור ותי' דדמי למקק הספרים שמצניעין לשורפן דחייב אף לר"ש ע"ש. ולרמב"ן דפוטר במקק ספרים לר"ש א"כ ה"נ יהא פטור

ריח רע

להר"מ וריטב"א צ. ורשב"א צד.

ולבעה"מ ספי"ג חייב

לרש"י וריטב"א צ. פטור ולמאירי צג: בשם ירושלמי ור"ח הנ"ל גבי מת חייב שההיזק לפנינו כמושנתב"ל

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל