ג' שאלות ששואל בער"ש סמוך לחשכה |
הדין בזה"ז |
הדין בערב יו"ט |
עשרתם וכן אם הפרישו חלה (שו"ע) ומרש"י נראה דרק שואל על פירות שלא נגמרה מלאכתן למעשר וא"כ א"צ לשאול על חלה |
לרמ"א א"צ לשאול רק כשהדרך לעשר. וע' מ"ב ר"ס י"ג דבזה"ז א"צ לשאול על החלה רק בער"פ ע' בא"א. ולכ' בחו"ל א"צ לשאול על החלה בכל ענין דיכול לאכול בשבת ומפריש במוצ"ש. |
צריך דאסור להפריש תרו"מ ביו"ט וכן הפרשת חלה אסור אא"כ העיסה נילושה ביו"ט. וביוכ"פ א"צ לשאול. |
ערבתם ערו"ח ולרש"י כאן גם ערו"ת וע"ע רש"י גיטין ו: |
א"צ לשאול רק כשהדרך לעשותו |
צריך לשאול וכן ביוכ"פ |
הדליקו את הנר וכן צריך להפסיקן משאר מלאכה. מ"ב י"ד |
אולי כשהפמוטות על השלחן זה גופא הוי כשומר וכן כשיש צופר אפשר לסמוך ע"ז כשומר |
א"צ לומר דיכול להדליק ביו"ט (שפ"א) אבל ביוכ"פ צריך |
|
הדין בביה"ש |
|
לעשר טבל |
אסור אפי' טבל דרבנן |
|
להטביל כלים שטמאים מה"ת |
אסור, אבל כלים טמאים מדרבנן מותר וכלים חדשים מחלוקת בסי' שכ"ג |
|
להדליק את הנר בער"ש |
אסור וע' חי' ר"ן ורע"ב דאף ע"י גוי אסור אבל בשו"ע רס"א א' התיר |
|
ערובי תחומין |
אסור דשביתתו חמורה אבל בדיעבד לרש"י העירוב כשר דאזלי' לקולא מספק דרבנן ולתוס' לא מהני |
|
שאר שבותין |
אסור למ"ד גזרו עליהן ביה"ש דלא ליתו להקל אף בדאורייתא |
|
לעשר דמאי |
מותר (דרוב ע"ה מעשרין) |
|
עירובי חצרות |
מותר דל"ה שביתה מעלייתא |
|
עירובי תבשילין |
מותר |
|
להטמין חמין |
מותר (דל"ש לחוש שמא ימצא קדירתו שנצטננה ביה"ש) |
|