לתרומות לחץ כאן

דיני כלי זכוכית לענין טומאה

כלי זכוכית

 

אי טומאתו מה"ת

אין טומאתו רק מדרבנן דגזרו אטו כלי חרס כיון דתחילת ברייתו מן החול

אי יש לו טהרה במקוה

לא [ולר"מ דאזיל בתר מעמיד כשניקב והעמידו באבר מקב"ט מה"ת ויש לו טהרה במקוה] ולדברי הגר"א יו"ד ק"כ סקי"ט יוצא שלרב אשי (תי' ב' בגמ') יש להן טהרה במקוה

אי יש לו דין טומאה ישנה

לא, [ולר"מ כשניקב והעמידו באבר מטמא ע' רש"י ר"ה יט. דאפי' קיבל טומאה לפני שניקב ולתוס' רק אם קיבל טומאה אחר שניקב והועמד באבר]

מקבליהן

טמא (כלים פ"ב מ"א)

פשוטיהן

טהור (כלים פ"ב מ"א) לתי' א' בגמ' כדי שיהא היכר דטומאתן רק דרבנן ולתי' ב' משום דדמי לכלי חרס

גולמיהן

בלב אריה חולין כה: נסתפק בזה ובערוה"ש ר"ו סק"ט טיהר, אבל ראייתו צ"ב. ולכ' תלוי בב' תי' גמ' כאן אי דמי למתכת טהור או י"ל דתלוי במציאות אי החומר יקר ועשוי לכבוד דאז טהור כמו בכלי מתכת.

אי מקב"ט מגבו

כן. לתי' בגמ' טז. משום דדמי נמי לכלי מתכת כיון דאם נשבר יש לו תקנה ולתי' ב' בגמ' טז: משום דנראה תוכו כברו נתנו חז"ל לגבו דין של תוך כלי חרס. [ולרעק"א לתי' א' בגמ' דטומאת גבו מכח כלי מתכת א"כ יש לו גם טהרה במקוה ולתי' ב' בגמ' דטומאת גבו מדין כלי חרס אין לו טהרה במקוה]

אי מקב"ט מאוירו

להר"מ פ"א ה"ה לא, ולתוס' שבת טז. ד"ה אלא, תלוי בב' תירוצי הגמ' ע' מהרש"א (לתי' ב' מטמא ולתי' א' לא מטמא)

אי מקב"ט מדרס

להר"מ פ"א ה"י טמא, והר"ש סוף כלים הביא ב' גירסאות אי טמא

אי מקב"ט בעשוי לנחת

להר"מ רק בשידה תומ"ג טהור, ולראב"ד פ"ג דכלים דינו כעץ

אי חרב ה"ה כחלל

לא

 

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל