ד' שצריכים להודות הסדר בגמ' נד: |
הפסוקים הסדר בתהלים מדבר ביה"א חולה ים |
ההבדל לדינא |
יורדי הים ולא אמר ועלה דסגי שהיה במקום סכנה אע"פ של"ה בסכנה ממש |
יורדי הים… ויעמד רוח סערה… ויצעקו… יקם סערה לדממה… יודו [לא כתוב סיבת הצרה] [הכניס א"ע לצרה ביד"ש] |
לח"ס סי' נ"א א"צ בזה קרבן תודה [אבל ע' רש"י זבחים ז.] ולכן א"צ הגומל בעמידה וביום |
הולכי מדבריות ולא אמר ועלו דסגי שהיו במקום סכנה אע"פ של"ה בסכנה ממש בני ספרד מברכין על כל דרך ובני אשכנז רק על מדבר |
תעו במדבר… רעבים … ויצעקו… וידריכם… יודו [לא כתוב סיבת הצרה] [הכניס א"ע לצרה ביד"א] |
צריך קרבן תודה |
חולה ונתרפא מחל' תוס' ורא"ש אי דוקא בנפל למשכב או אף חש בראשו או מעיו ולרמ"א רק חולה שיש בו סכנה |
כל אכל תתעב נפשם… ויזעקו… ישלח דברו וירפאם… יודו [נכנס ביד"ש לצרה ביד"ש] |
צריך קרבן תודה |
חבוש בבית האסורים ויצא |
יושבי חשך… ויזעקו… יוציאם מחשך… יודו [נכנס ביד"ש לצרה ביד"א] |
צריך קרבן תודה |
תהלים פרק קז
א. הולכי מדבריות
(ד) תעו במדבר בישימון דרך עיר מושב לא מצאו:
(ה) רעבים גם צמאים נפשם בהם תתעטף: לא כתוב סיבת הצרה
(ו) ויצעקו אל ידוד בצר להם ממצוקותיהם יצילם: לשון צעקה פחות מזעקה דהצרה לא בסיבת חטא
(ז) וידריכם בדרך ישרה ללכת אל עיר מושב:
(ח) יודו לידוד חסדו ונפלאותיו לבני אדם:
(ט) כי השביע נפש שקקה ונפש רעבה מלא טוב: כתוב על מה הודו
ב. יוצא מביה"א
(י) ישבי חשך וצלמות אסירי עני וברזל:
(יא) כי המרו אמרי אל ועצת עליון נאצו: כתוב סיבת הצרה
(יב) ויכנע בעמל לבם כשלו ואין עזר:
(יג) ויזעקו אל ידוד בצר להם ממצקותיהם יושיעם: לשון זעקה שהוא יותר מצעקה
(יד) יוציאם מחשך וצלמות ומוסרותיהם ינתק:
(טו) יודו לידוד חסדו ונפלאותיו לבני אדם:
(טז) כי שבר דלתות נחשת ובריחי ברזל גדע: כתוב על מה הודו
ג. חולה
(יז) אולים מדרך פשעם ומעונתיהם יתענו: כתוב סיבת הצרה
(יח) כל אכל תתעב נפשם ויגיעו עד שערי מות:
(יט) ויזעקו אל ידוד בצר להם ממצקותיהם יושיעם: לשון זעקה שהוא יותר מצעקה
(כ) ישלח דברו וירפאם וימלט משחיתותם:
(כא) יודו לידוד חסדו ונפלאותיו לבני אדם: לא כתוב על מה הודו
(כב) ויזבחו זבחי תודה ויספרו מעשיו ברנה:
ד. יורדי הים
(כג) יורדי הים באניות עשי מלאכה במים רבים:
(כד) המה ראו מעשי ידוד ונפלאותיו במצולה:
(כה) ויאמר ויעמד רוח סערה ותרומם גליו: לא כתוב סיבת הצרה
(כו) יעלו שמים ירדו תהומות נפשם ברעה תתמוגג:
(כז) יחוגו וינועו כשכור וכל חכמתם תתבלע:
(כח) ויצעקו אל ידוד בצר להם וממצוקתיהם יוציאם: לשון צעקה דהצרה לא בסיבת חטא
(כט) יקם סערה לדממה ויחשו גליהם:
(ל) וישמחו כי ישתקו וינחם אל מחוז חפצם: כתוב ששמחו בהישועה
(לא) יודו לידוד חסדו ונפלאותיו לבני אדם: לא כתוב על מה הודו
(לב) וירממוהו בקהל עם ובמושב זקנים יהללוהו: