לתרומות לחץ כאן

מתי שינוי גורם להפסיד הברכה – לו. לט.

 

שינוי

הדין

הערות

ע"י טחינה כגון קמחא דחיטי

הפסיד ברכתו משום דנשתנו אא"כ נשתנה למעליותא

וגרע מטרימא ע' שועה"ר ר"ב סעי"ז דלהדעה דכל שלא נמוח לגמרי מברך בפה"ע י"ל דשאני קמח דאף שלא נטחן לגמרי מ"מ נחשב כאין תארו עליו ובזה חלוק מתמרים וכדו' שע"י מיעוך מקרי תארו עליהם. ולפי הדעה הב' דאפי' נמוח לגמרי מברך בפה"ע בטרימא צריך לחלק דקמח כיון דאית לי' עלויא אחריני בפת וזה עיקר פריו שנוטעין ע"ד לעשות ממנו פת לפי' כיון שנשתנה ויצא מתורת פרי ולכלל פת עדיין לא בא מברך שהכל משא"כ פירות שנתמעכו דל"ל עיליוא אחריני אין שינויים מוציאם לגמרי ממעלת פרי האדמה לברך עליו שהכל.

ע"י סחיטה כגון מי פירות

ברכתו שהכל דהוי זיעה. ולרשב"א בנטעי אדעתא דהכי הוי בפה"ע אף שנשתנה כדמצינו בשמן לו. דנחשב שינוי

משום דנחשב כפרי עי"ז דנטעי אדעתא דהכי

ע"י בישול כמיא דשליקא

לא הפסיד ברכתו אף שנשתנה. ולרא"ש אף אם אין דרכן בכך

לט"ז עדיף מטרימא שנימוח דהכא נטעי אדעתא דהכי ותהל"ד תי' דכיון דהעיקר לפנינו עדיף

ע"י בישול כגון שלקות גופן

מחל' בגמ' לח: אי הפסיד ברכתו ובשלקות של פרי העץ לט"ז מברך בופה"א וכ"מ ברש"י לט. ד"ה דורמסקין ורעק"א הוכיח מגמ' דברכתו שהכל

דבישול הוי שינוי יסודי טפי ולכן לא מהני שינוי למעליותא

דין טרימא

נתרסק ולא נימוח למחבר ר"ב ז' בופה"ע וספק במ"ב סקמ"ב אי לי"א ברמ"א שהכל

נימוח לגמרי מחלוקת ברמ"א אי שהכל או בפה"ע והעיקר בופה"ע

דטרימא לא נחשב שינוי וכשנחשב שינוי מהני כשרוב אכילתן ע"י ריסוק ולא הפסיד ברכתו מ"ב סקמ"ד

ע"י שנימוח לדעה א' בטרימא

כשנתרסק נשתנה והפסיד ברכתו אא"כ הדרך לרסקו. ורק ע"י מיעוך לא הפסיד ברכתו דלא חשיב נשתנה

 

ע"י שנימוח לדעה ב' בטרימא

לא הפסיד ברכתו אף כשנתרסק ונשתנה

ע' לעיל משועה"ר רב י"ז מ"ש מקמח

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל