לתרומות לחץ כאן

השוואות בין נר ובשמים במוצ"ש – נג.


 

 

נר במוצ"ש

בשמים

הטעם שמברכין ע"ז

שאז נברא האש

להשיב את הנפש מצער עזיבת הנשמה יתירה

אי מחזרין אחריהן

לא

לא ק"ו מנר רא"ש

כשלא שבתו

אסור

מותר כגון שגוי קצצו לעצמו בשבת

של גוי

אסור כשנדלק בשבת [ומרש"י נג. ד"ה שהיתה נראה דאף  כשנדלק מער"ש אסור כיון שעושה מלאכה לאורו וכ"פ פמ"ג רח"ץ מ"ז ד'] אבל ודאי נדלק במוצ"ש מותר

מותר

כשנדלק מגוי אחר

כשגוי הדליק במוצ"ש מאש של גוי שני שהדליק בשבת אסור אבל כשישראל הדליק מאש של נכרי שהדליק בשבת מותר דמברך על התוספת אורה

 

של מסבת עכו"ם

מרי"ף נראה דאף במסבת גויים לא אמרי' סתמא לע"ז וכ"כ ביפ"ע בשם הירושלמי אכן בסוגיין נב: נראה שאסור אף בכה"ג וכ"כ מ"ב סק"כ [ושאני כרך דלא מוכרח דהוי מסיבה]

אסור דבמסבת גויים סתמא לע"ז נב:

של עבודה זרה

אסור [אף כששבת] דאסור בהנאה בגחלת קשורה בו. ואם הדליק נר מזה מותר

אסור

בכרך שמחצה ישראל ומחצה גויים

מותר דיש ס"ס אולי של ישראל ואף של גוי אולי נדלק רק במוצ"ש

לרש"ש מותר ומעדני יו"ט מצדד לאיסור

כשנעשה לכבוד

אסור

לא מהני

כשמתכוון בעשייתן לכונה מועילה ושאינה מועילה

לרש"י מהני ולתר"י לא בה"ל רצ"ח י"א ד"ה נר בהכ"נ

בחנות של בשם נ' דמהני לכו"ע בכונה למכור וליהנות

אי נשים מברכות

בבה"ל רצ"ו ח' צידד לפטרן אבל מנהג העולם לחייבן ובס' הליכות ביתה ע' רכ"ז כ' דבט"ב שחל ביום א' אין מברכות במוצ"ש לכו"ע היות דלא הוי חלק מההבדלה וצ"ע

כן

אי יש ערבות

כן מ"ב ל"ו ואע"פ דא"צ לחזר אחריו ולחזו"א ל"ה ז' ל"ש ערבות. וע"ע במ"ב רצ"ח ל"ד דצ"ע אי סומא מוציא אחרים

למחבר רצ"ז ה' מוציא ומ"ב י"ג מביא שכל האחרונים חולקין כיון דיסודו ברכת הנהנין (ואינה מחוייבת כיון שא"צ לחזר אחריו)

אי צריך ליהנות ממנו

מחל' בגמ' נג: אי סגי בראוי ליהנות או בעי' הנאה בפועל

כן

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל