לתרומות לחץ כאן

הוראות בהלכות כלאים

אני מגדל על הגג בעציצים נקובים כ-20 עצי פרי כולל ירקות
הגידולים שאני מגדל
בננות ,זיית,לימונים כולל לימונים ננסיים, ענבים,מנגו,תפוחים,פיגויה , פומלית ,רימונים
תפוזים,קלמנטינות,גויבה תותית
אני רוצה לאחד את חלק מהעצים לעציצים גדולים
האם יש לי בעיה בכלאיים ??
אם כן מה אני יכול לאחד כולל ירקות

 

תשובה:

שלום רב.

הינך יכול לאחד עצים ממינים שונים בעציץ גדול, וכן הינך יכול ליטוע את העצים בסמוך לירקות (חוץ מעץ גפן!). אך לאחד שני מינים של תבואה או ירקות או קטניות אסור בלי להרחיק כשיעור ההרחקה המונע כלאים, מהמקום בו הגבעולים יוצאים מהאדמה, ואין איסור בכך שהענפים והעלים מתקרבים ואף מתערבים זה עם זה.

וזה שיעור ההרחקה: בין מין אחד של תבואה או קטניות למין אחר של תבואה או קטניות צריך להרחיק עשר אמות וחומש (כ6.12 מטר), בין תבואה או קטניות לירקות צריך להרחיק ששה טפחים (כ58 ס"מ), בין מין ירק אחד למין ירק אחר צריך להרחיק טפח וחצי (כ15 ס"מ), ויש אומרים שלושה טפחים (כ29 ס"מ).

אין לזרוע יותר מארבעה מיני ירקות בשטח של 60 על 60 ס"מ אף כשמרחיק ביניהם כדין.

יש לציין שגם כאשר זורעים מין אחד של ירקות קטניות או תבואה בעציץ אחד ומין שני בעציץ אחר סמוך לו, צריך להרחיק בין העציצים את המרחקים שהובאו לעיל, ולכן גם אם עציצי הירקות לא יאוחדו, יש להרחיק את העציץ בו נמצא מין אחד לעציץ בו נמצא מין אחר את המרחקים שהובאו לעיל, או לבנות גדר ביניהם.

מקורות:

זריעה בעציצים נקובים [ואפילו כשאינם נקובים] נחשבת כזריעה בקרקע, אפילו אם העציצים בתוך הבית, רמב"ם הל' כלאים פ"א ה"ב, שו"ע יו"ד סי' רצ"ז סעיף א', וחזו"א הל' שביעית סי' כ"ו סק"ד ד"ה ומש"כ.

למרות זאת, אין איסור כלל לשתול עצים ממינים שונים, כאשר הם סמוכים אחד לשני, וכן אין איסור לשתול כל עץ [חוץ מגפן] בסמוך למקום בו נזרעו ירקות או להיפך, בין בקרקע ובין בעציצים, רמב"ם פ"א ה"ו שו"ע יו"ד סי' רצ סעיף ג', ואף שהראב"ד חולק הלכה כרמב"ם ושו"ע כמבואר בחזו"א סי' ג' סקי"א.

לעץ גפן אסור לסמוך תבואה ירקות וקטניות, בין בקרקע בין בעציצים. רמב"ם הל' כלאים פ"ה ושו"ע יו"ד סי' רצ"ו.

אסור לזרוע שני מינים של תבואה ירקות קטניות ועשבי תבלין בין בקרקע בין בעציצים בלי להרחיק בין מין לחברו כדלהלן. כמו כן אסור לזרוע אחד משני הסוגים הנ"ל אחד לשני כגון מין של ירקות אסור לזורעו סמוך לתבואה או קטניות או עשבי תבלין, רמב"ם הל' כלאים פ"א הל' א' ח' וט' ושו"ע יו"ד סי' רצ"ז סעיפים א' ג' וד', אבל מותר לסמוך שני זנים של חטה או פלפלים וכדומה ראה רמב"ם שם הל' א'-ו'.

האיסור הוא בין לזורעם יחד ובין לזורעם זה אחר זה בסמוך אחד לשני רמב"ם פ"א ה"א פ"ג הל' ט'-י', שו"ע יו"ד שם סעיפים א' ט"ז-י"ז, חזו"א סי' א' סקי"ב.

מהיכן צריך להרחיק מבואר ברמב"ם שם פ"ג הי"ד.

שיעורי ההרחקה מבוארים בחזו"א דיני כלאי זרעים אות א' וג' ובשיעורי המצוות ממרן הגרי"י קינייבסקי, וראה במשפטי ארץ ח"ב מהדורה חדשה תשע"ב עמ' 409-412 שכהשטח הזרוע גדול מרוחב של 58 ס"מ המרחקים משתנים.

שצריך להפריד מיני ירקות גם בעציצים כך כתב החזו"א סי' י"ג סקט"ז.

יש לציין שישנה ישנה אפשרות נוספת להפריד בין המינים ע"י גדר שגבוהה עשרה טפחים כ97 ס"מ, על הגדר להיות לכל האורך בו הם סמוכים, ולפחות באורך של ד' טפחים 39 ס"מ כמו שכתב הרמב"ם שם הט"ו והשו"ע שם סעיף כב. הגדר יכלה להיות עשויה מחוטים שבין חוט לחוט יש פחות מג' טפחים שהם 28 ס"מ. או מעמודים שבין עמוד לעמוד יש פחות מג' טפחים שהם 28 ס"מ כמבואר במשפטי ארץ שם עמ' 410 בשם הפוסקים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל