לתרומות לחץ כאן

תשלום למונית שלא לקחה את הנוסע עד המקום שביקש

שאלה:

מונית לא עצרה לך היכן שביקשת, מדובר באדם שלא יכול- קשה לו מאוד ללכת אפי' דרך קצרה. האם חייב לשלם למונית עד היכן שהביאה אותו, או כיוון שכל מה שלקחה כיוון שלא טוב לו ללכת כלל, והמונית לא עצרה לו במקום שביקש, למרות שהנהג יכל לעשות זאת, אם כן לא חייב לשלם כלל שכן לא קיבל את אשר ביקש.

תשובה:

שלום וברכה,

שכר פועל לעשות מלאכה – וכן מונית שיסיע אותו עד מקום מסוים – ובאמצע הדרך הפסיק הפועל את מלאכתו, אם צריך הסעה אחרת להמשיך את הדרך, יכול לשכור פועל או מונית להמשיך את הדרך, ויוריד מהתשלום שצריך לשלם לשני משכר הראשון. למשל: שכר מונית שיסיע אותו מירושלים לבני ברק במחיר של 200 ש"ח, והמונית עצרה באמצע הדרך, יכול הנוסע לשכור מונית באמצע הדרך, ואם יעלה לו 200 ש"ח פטור מלשלם לראשון. ואם להמשיך את הדרך יעלה לו 150 ש"ח, ישלם לשני 150 ש"ח, ולראשון 50 ש"ח. מאחר שנהנה מהעבודה של הראשון חייב לשלם לו את המגיע לו.

ולכן במקרה שלכם שהמונית הוביל את הנוסע עד מקום מסוים אם לקח מונית אחרת להמשך הדרך יכול להפחית מהשכר של הראשון, אך לא היו צריכים מונית אחרת, יש לשלם לו מחיר של מונית עד אותו מקום שלקח בפועל.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע חו"מ סימן שלג סעיף ז. ובטעם הדבר שיש לשלם לראשון מבואר בגמרא ב"מ דף עט ע"א שכון שנהנה מעבודתו שעשה לו. וראה בתוספות שם ד"ה אילו [ושם מדובר שהספינה נאנסה, לכן אם יש הנאה מועטת משלם הכל, אבל אם הונית לא נאנס אין לו אלא שכרו.]

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. השאלה דיברה, כשהשוכר את המונית לקח אותה באין ברירה מחמת מצבו הבריאותי, כך שאם יעמוד ויזמין כעת מונית אחרת לטווח הקצר הזה אף אחד לא יסכים. וכמו כן העמידה לחכות למונית אחרת איננה אפשרית. הנוסע, לא היתה לו ברירה, אלא ללכת ברגל, דבר שגרם לו נזק בריאותי. האם עדיין תשאר התשובה שחייב לשלם, את המחיר עד לאותו מקום, בה עצרה המונית?
    בפרט, שנראה לי שיש כאן מנהג המדינה, שיכול לחייב את הנהג לנסוע, לכל מקום שניתן ומקובל להגיע אליו, ורק אז יקבל שכרו.
    הנהג כאן טען, שזו ירידה טלולה, ולא מוכן לרדת, למרות שזה כביש מאוש רע"י העיריה, ונוסעים שם הדיירים ורכבים זרים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל