לתרומות לחץ כאן

נשכר ללמוד עם אנשים ועזבו אותם אנשים

שאלה:

שלום להרב,

שאלה: אברך שהיה לומד בכולל לילה אחד קודם מעריב, ובא רב אחר ידידו והפציר לו לעבור לכולל לילה שלו, וישלם לו כפול ממה שהיה מקבל. וכך הפציר עד שמצא סיבה שדיבר לאברך, שאמר שבאמת האברך היה אצלו קודם והוא עזב למקום אחר ולפי דעתו לא היה עושה דבר אי צדק לקחת אותו מכולל אחר לכולל שלו.

וכיון שהשכר היה טוב האברך שאל הרב במקום שהיה לומד מה דעתו, ואמר לו אם ישלמך זה כך טוב לך ואז לך בני. וכך עשה, ולא היה שום חוזה בין הרב הב' והאברך, הכל בעל פה והבטיח לו לפחות שנה במצב כזה ושכר שאמר.

עבור כמה חודשים היו כמה אנשים בחבורה של האברך שמסיבות שונות פרטיות לא יכלו ללמוד עוד, מ"מ הוא עוד לומד עם אחד פעמים בשבוע ועם בחור חדש, או אם מי שיהיה פנו וירצה ללמוד. מ"מ האברך הסביר באר היטב בשפה ברורה כל מה שהיה מגיע לו במקום א', דהיינו לדוגמא, שאף אם לא בא אף אחד וילמד לבד היה מקבל, כולל חופש ויום טובים וכו' ולכך יודע ומסכים הרב ב' ידידו.

פעם א' ביקש דברים שלא היה בהסכם שלהם כמו לבוא לשחרית ומעריב ביום א', ושילמד כמו מורה פרטי בחור צעיר שהרב ב' רצה מה שאינו היה בתנאי שלהם בהתחלה, ויותר מפני דוחק וכבוד עשה קצת אף שאמר שזה לא בדיוק מה שאמרו.

עתה בא הרב ב' ואומר שמי שהיה אחראי על גבית כסף לכולל, לא עשה עבודה כלל בחודש זה, ושיכול לשלם לו פחות אם ירצה.

רוצה האברך לדון לכף זכות, אולם כיון שכבר שינה תנאי וכל זמן רק מרבה הדרישות של הרב ב' חושד קצת שרוצה להוזיל שכרו מפני האנשים שיצאו, שרצון הרב ב' שהבית כנסת יהיה מלאה.

לכן שאל האברך זה, הרי שפועל יכול לחזור אף בחצי יום, אולם הרב ב' שהשכיר לו התחייב במה שאמר לו, והאם יש לו רשות לשנות מה שהבטיח תוך שנה?

ושאלה ב', שאל הבחור, האם כדאי להמשיך במקום כזה שאדם לא עומד בדיבורו וכל זמן משנה הדבר? שדואג מה יהיה מחר? ינסה שילך וילמד אנשים בחינם?!

תודה ברכה והצלחה

תשובה:

שלום וברכה,

אני מבין שאותו אברך נשכר ללמד, ודינו כפועל. ואם אין עבודה לתת לפועל יכול הבעה"ב לתת לפועל עבודה אחרת ובתנאי שלא תהיה קשה יותר מהעבודה הראשונה. ולכן אם הושכר ללמוד עם אנשים מסוימים, ואותם אנשים הלכו, מותר לבעה"ב לתת לו פועלים אחרים שילמד איתם. כמבואר בשו"ע חו"מ סימן שלה סעיף א.

אם הושכר ללמד אנשים מסוימים, ורוצה בעה"ב להחליף לו תלמיד הרמ"א (שם) הביא שי"א שלא יכול לשנות מתלמיד לתלמיד, וי"א שיכול אך בלבד שהשני לא יהיה קשה ממנו.

אמנם את תנאי השכר או להכביד את העבודה אין אפשרות לשנות בתוך זמן השכירות.

בהצלחה.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל